دوخت جیب مخفی مانتو چگونه صورت میگیرد؟

دوخت جیب مخفی مانتو چگونه صورت میگیرد؟

0از 0 رأی


دوخت جیب مخفی مانتو

جیب به عنوان یکی از مهم ترین قسمت ها در لباس ها به حساب می آید، زیرا اغلب پوشیدن لباس هایی که فاقد جیب هستند بسیار دردسر خواهد داشت، زیرا افراد باید وسایل خود، مانند تلفن همراه یا دسته کلید را، در صورت همراه نداشتن کیف، در دست بگیرند.

تاریخچه استفاده از جیب به دوران باستان بر می گردد، زیرا در لباس های مومیایی ها یا اجساد قدیمی کشف شده، انواع جیب ها که ظاهری شبیه شکاف در لباس داشتند، پیدا نمودند.

واژه انگلیسی پاکت (Pocket) به معنی کیسه می باشد، که در گذشته به صورت شکاف های عمودی روی لباس باز می شد.

البته باید گفت به دلیل کم بودن حضور زنان در قرن های گذشته در جامعه، اضافه شدن جیب به لباس مردانه زودتر از لباس های زنانه اتفاق اتفاد. با انقلاب صنعتی، انواع لباس های زنان از حالت تزئینی به سمت کاربردی کشیده شد، این مسئله با مبارزات زنان برای حضور در جامعه همراه بود.


با توجه به کاربرد جیب ها می توان آن ها را به دسته های زیر تقسیم بندی نمود:

جیب رو، جیب داخل درز، جیب فیلتو یا فیلتابی.

جیب رو، با داشتن ظاهری فانتزی می توانند بسیار کاربردی و مفید باشد، البته این مدل جیب ها از تنوع زیادی به شرح زیر برخوردار است:

جیب کانگرویی، که به طور معمول در دوخت انواع لباس های زمستانی مانند سویشرت ها مورد استفاده قرار می گیرند. تاریخچه استفاده از این مدل جیب به مسابقات فوتبال آمریکایی در سال 1940 بر می گردد، که به صورت یک پارچه جدا به روی لباس دوخته می شد.

جیب کاردئونی، با تاریخچه ای مربوط به کارگران کشتی و لباس های ارتشی، معمولا روی لباس دوخته می شود.

جیب ساعت یا جیب سکه، با تاریخچه ای مربوط به گذاشتن انواع سکه و ساعت در لباس هایی مانند جلیقه مردانه مورد استفاده قرار می گرفت.

جیب نواری، معمولا در دوخت انواع شلوار ها مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین دارای نمای باند در قسمت درز خود می باشند.

جیب کناری، معمولا در انواع لباس ها مانند تونیک ها به صورت یک جیب نامرئی دوخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

جیب ابزار، برای قرار دادن انواع وسایل و ابزار مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یکی از انواع جیب های کانگورویی نیز شناخته می شود.

جیب فیلتو یا فیلتابی، معمولا در قسمت کمر و درز جلویی لباس دوخته می شوند، که معمولا به صورت یک شکاف بین دو قطعه فیلتاب قرار دارد، در صورتی که این شکاف وجود نداشته باشد، به وسیله برش ایجاد می شود، بیشترین استفاده از این مدل جیب را می توان در انواع لباس های رسمی پیدا نمود.

جیب داخل درز، به عنوان نوعی جیب در داخل درز دوخته می شود، که در نتیجه از هیچ نمای قابل مشاهده ای بر روی لباس برخوردار نمی باشد. معمولا بیشترین استفاده از این مدل جیب ها را می توان در انواع شلوار ها یا انواع لباس های بالاتنه که کاربرد رسمی ندارند، استفاده نمود، همچنین می تواند به عنوان جیب مناسبی برای انواع لباس های شب مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا برای اضافه نمودن این مدل جیب ها به انواع لباس ها از آستر مناسب با جنس پارچه استفاده می شود.


در ادامه به شرح دوخت جیب مخفی مانتو می پردازیم:

در ابتدا کیسه مخصوص جیب را به اندازه ای که نیاز دارید برش دهید، سپس درز های جیب را به صورتی که مقابل هم باشند، قرار داده و در ادامه به اندازه یک سانتی متر از قسمت لبه پارچه را با چرخ خیاطی دوخته و همچنین به اندازه یک سانتی متر در بخش های ابتدایی و انتهای مسیر دوخت را آزاد بگذارید.

دور تا دور کیسه جیب مخفی را به وسیله سنجاق به هم متصل نمایید، در ادامه تمام قسمت های سنجاق شده را بدوزید و قسمت های اول و آخر دوخت را آزاد بگذارید، با قیچی به آرامی اضافه درز های دوخته شده را برش بزنید.

در ادامه با برگرداندن کیسه جیب، آن را به خوبی اتو نمایید و در ادامه به اندازه نیم سانتی متر در اطراف آن را با چرخ خیاطی بدوزید، همچنین باید درز پهلو های جیب در دو طرف جیب به طور دقیق دوخته شوند.

با دوخت درز پهلو، آن ها را با احتیاط سردوز نمایید، در نهایت با اضافه نمودن این جیب به انواع لباس ها مانند مانتو، می توانید در مواقع ضروی و سرما از جیب ها استفاده نمایید.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : متد مولر , متد گرلاوین , متد مولاژ , چرخ خیاطی کاچیران , چرخ خیاطی ژانومه , آموزش دوخت لباس زنانه , آموزش خیاطی بچگانه , آموزش خیاطی مردانه , آموزش خیاطی زنانه , الگو آماده , آموزش خیاطی بدون الگو , اموزشگاه خیاطی , اموزش خیاطی , آموزشگاه خیاطی , آموزش خیاطی , خیاطی ,