آموزش دوخت مانتو قزن دار

آموزش دوخت مانتو قزن دار

0از 0 رأی


آموزش دوخت مانتو قزن دار

قزن به نوعی دکمه یا گیره گفته می شود که می تواند در جفت کردن و بستن لبه های انواع لباس ها مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا قزن دارای دو بخش قلاب و گیره در ساختار خود می باشد، این نوع دکمه می تواند به عنوان گزینه مناسبی برای بستن انواع لباس های زیر زنانه، دامن، شلوار و غیره مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از مهم ترین ویژگی های قزن ها، در مخفی بودن دکمه در زمان دوخت می باشد، معمولا برای ساخت این نوع دکمه ها از جنس فلز استفاده می نمایند.

تاریخچه استفاده از قزن ها به تمدن هایی در مصر، روم و چین بر می گردد، همچنین در قرن های 14 و 16 میلادی نیز به عنوان دکمه های مناسب برای دوخت انواع لباس مورد استفاده قرار می گرفتند.


با توجه به تولید انواع قزن از جنس فلز، در برخی شرایط از پلاسیتک و پارچه نیز برای ساخت و تولید این نوع دکمه ها استفاده می شود.

امروزه با توجه به کاربرد متفاوت این نوع دکمه ها، در انواع ساده، روکش دار، تکی، بسته ای، متری، فانتزی و غیره تولیدی می شوند و در دوخت انواع لباس ها مانند لباس های زیر زنانه، مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه به شرح تعدادی از قزن های پرکاربرد در دوخت و دوز انواع لباس می پردازیم:

قزن شلوار، به عنوان گزینه مناسبی به جای دکمه در انواع شلوار مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع دکمه می تواند در انواع شلوار ها مانند شلوار های لی، مردانه، زنانه و غیره استفاده شود، معمولا قزن ها از جنس فلز هستند، که باعث افزایش دوام، ماندگاری و کیفیت بالای این نوع قزن می شود.

معمولا قزن ها با توجه به نیاز مصرف کنندکان در اندازهای متنوعی ساخته می شوند که می توانند در دوخت انواع لباس ها با اندازه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

خیاطان می توانند انواع قزن ها را در اندازه هایی از یک سانتی متر الی بیشتر خریداری نمایند.

نوعی خاص از قزن ها دارای روکش هستند که می توانند در انواع لباس ها مورد استفاده قرار بگیرند.

البته در گذشته این نوع دکمه ها در دوخت لباس های افراد ثروتمند مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه افراد به راحتی می توانند انواع مختلفی از این قزن ها را در فروشگاه های لوازم خیاطی پیدا نمایند.

معمولا افراد می توانند از انواع قزن ها در لباس هایی مانند شومیز نیز استفاده نمایند که به دلیل مخفی بودن، از ظاهر زیبای این نوع لباس ها نمی کاهد.

همچنین پیشنهاد می شود از قزن هایی با ضخامت بالا برای لباس هایی مانند شلوار یا دامن استفاده شود، امروزه از قزن در دوخت انواع گن های لاغری نیز استفاده می کنند.

البته با توجه به نوع لباس هایی که از انواع قزن استفاده می شود، به آن ها نام هایی مانند قزن خیاطی، قزن مجلسی، قزن تزئینی و غیره داده اند.


در ادامه به شرح روش دوخت مانتو قزن دار به صورت مختصر می پردازیم:

در ابتدا لباس یا مانتو مورد نظر خود را انتخاب نموده و در ادامه از قرار دادن قسمت دکمه در جلو مانتو یا لباس خودداری نمایید، در ادامه باید یک قسمت را برای دوخت قزن مشخص نمایید، بخش گیره مانند قزن را به صورت مرتب در قسمت زیرین لباس بدوزید، سر گیره باید در زیر به سمت عکس لباس قرار بگیرد، برای دوخت آن باید، نخ با کشش مناسب و سوزن با ضخامت مناسب انتخاب نمایید، برای دوخت باید از قسمت زیرین لباس شروع به دوختن نمایید، بنابراین باید قسمت لبه گیره را بدوزید.

در ادامه دو قسمت حلقه ای را به صورت مرتب با نخ و سوزن بدوزید، تلاش کنید از نخ همرنگ با پارچه برای دوخت انتخاب نمایید، در مرحله بعد قسمت قلاب شکل را به صورتی که دو حلقه کوچک به سمت داخلی لباس قرار داده شوند، شروع به دوختن با نخ و سوزن نمایید، باید دو حلقه کوچک به صورت کامل به وسیله نخ و سوزن دوخته شوند تا قلاب بر روی پارچه لباس به صورت کامل محکم شود، در نهایت نخ را به آرامی با یک بار سوزن زدن اضافه، گره بزنید، می توانید با چند کوک این قسمت را به صورت کامل محکم نمایید.

در نهایت دو قسمت گیره و قلاب می توانند در زیر دو لبه لباس به هم قفل شوند و از باز شدن قسمت باز لباس جلوگیری نمایند.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش خیاطی مردانه , آموزش خیاطی زنانه , آموزشگاه خیاطی , آموزش خیاطی , خیاطی ,