الگوی آماده خیاطی

الگوی آماده خیاطی

0از 0 رأی

حقایقی در مورد الگوهای آماده خیاطی

 

عنوان مقاله: آیا در خیاطی و صنعت پوشاک چیزی به نام الگوی آماده وجود دارد؟

 

در پرسش نخست به این مقوله می پردازیم که واژه الگوی آماده چیست و آیا کاربردی دارد یا خیر؟

با توجه به اینکه انسانها همیشه بدنبال راحتی و سرعت عمل در کارها هستند و علاقه مند هستند که از ساده ترین راه ممکن به مقاصد خود دست پیدا کنند و همچنین پیشرفت بشریت در حیطه علم و تکنولوژی ناگزیر انسانها ، اقدام به استفاده از اطلاعاتی میکنند که آماده شده و در دسترس همگان به صورت رایگان یا هزینه ناچیز قرار دارد که این خود هم سودمند است و هم غیر سودمند. چرا؟

 

 از فواید آن میتوان به رایگان بودن و کم بها بودن دسترسی به منابع و اطلاعات اشاره کرد و همچنین تبادل سریع اطلاعات و سرعت بالا و کیفیت مناسب و دسترسی آسان اما عواملی مانند نادرست بودن صحت اطلاعات و ترویج غیر اصولی و ناقص بودن آن دلایل دیگری است که در هنگام استفاده از آن کاربر باید بدون تعصب و با عقل و منطق درست به استفاده از این اطلاعات بپردازد زیرا اگر چنین نباشد احتمال خطا و شکست در نیل به هدف و مورد سو استفاده قرار گرفتن از دلالان اطلاعاتی شود

 

در صنعت پوشاک و هنر خیاطی نیز شاهد همچنین مواردی هستیم که افرادی با فروش الگوی آماده و بدون پرو تحت عنوانهای الگوی آماده متد ترک، متد مولر و... به فکر سو استفاده از افراد ناآگاه و پر کردن جیب خود هستند و الگوهایی که با این عناوین به دست مشتریهای راحت طلب و ناآگاه می رسانند و بابت این اطلاعات اولیه و ناقص مبالغ هنگفتی به جیب میزنند

در ادامه صحبت به این موضوع بیشتر پرداخته میشود.

 

توجه داشته باشید که الگوی آماده و بدون پرو یک دروغ بزرگ است و الگوهایی که در بازار به فروش میرسد الگوهای نیمه آماده یا شکل اولیه یک لباس هستند که خیاطان خود باید جهت استفاده از آن الگوها تغییرات زیادی رو آن الگوها اعمال کنند و اگر مهارت این کار را نداشته باشند شدیدا دچار مشکل و ضررهنگفت میشوند و این الگوها در مصداق مثال مانند غذای نیمه آماده ای هستند که که این مواد اولیه با سلیقه و مهارت و تجربه آشپز باید عمل آوری شده و به آنها چاشنی ، نمک، ادویه و … اضافه شود و با نحوه پخت صحیح به آن کیفیت لازم جهت استفاده برسد

 

در الگوهای نیمه آماده چون فرد اطلاعات درستی از چگونگی رسم اولیه آن و افکار مرسم آن ندارد باید این الگوی نیمه آماده را پردازش کند و با سیلقه خود و تجارب شخصی خود آن را تکمیل کند. در صنعت پوشاک الگوسازی ۱۰ درصد از کل کار و بازی با الگو ۹۰ درصد کار را تشکیل میدهد . پس کسی که توانایی و علم کار و بازی با الگو ها را نداشته باشد الگوی نیمه آماده برای او سود چندانی در بر نخواهد داشت.

 

متدهای خیاطی که در صنعت پوشاک وجود دارد مانند مولد یا متریک یا گره لاوین روشهایی هستند که یک خیاط از آنها میتواند برای ترسیم یک الگوی اولیه یا مادر استفاده کند که اگر این متدها را و خروجی آنها در کنار هم مقایسه کنیم باز هم میبینیم که تا ۷۰ الی ۸۰  درصد شبیه هم هستند و یک خیاط با تجربه است که بعد از یادگیری این تکنیکها و تسلط کامل بر آنها با توجه به مهارت اجرایی خود می تواند با آنها بازی کرده و الگوی اصلی لباس خود را ترسیم کند.

 

نکته ای که قابل توجه است این است که حتی این الگوی مادر که از این متدها حاصل میشود با توجه به موقعیت هر منطقه جغرافیایی در سطح جهان باید بومی سازی شود.

 

منظور از بومی سازی چیست؟

اگر بخواهیم اشاره ای در این مورد کنیم بومی سازی یعنی آماده سازی یک الگوی مادر با توجه به منطقه جغرافیایی که شامل مواردی مانند منطقه سکونت افراد، آب و هوای منطقه، وسعت منطقه ، فصلهای منطقه، سلایق افراد منطقه، نوع پارچه های مورد علاقه افراد ، لباس های محلی آنها و مورفولوژی اندامی مردم آن ناحیه و ...اشاره کرد.

 

در حیطه آموزش خیاطی افرادی هستند که به عنوان مربی مشغول به فعالیت هستند و برای هنر جویان خود الگوهای آماده یا نیمه آماده را پیشنهاد می دهند. این مربی ها کسانی هستند که فقط اطلاعات آکادمیک دارند و بصورت تئوری یک سری اطلاعات را اندوخته کرده اند و هیچ مهارت کافی و اجرایی در صنعت پوشاک و تولیدات انبوه ندارند و در دل بازار به کسب تجربه نپرداخته اند و از مشکلاتی که در تهیه یک لباس پیش می آید اطلاعی نداشته و برخوردی با آنها نکرده اند

این افراد فقط یک چارچوب ثابت را از خیاطی و ترسیم الگو در ذهن خود پرورش داده اند و اگر پیشامدی در خارج از آن چارچوب حاصل شود توانایی برخورد و حل کردن آن را ندارند

 

یک مربی حرفه ای یا الگو ساز ماهر هیچ گاه به هنر جویان خود الگوی نیمه آماده نمی فروشد مگر اینکه کسی را پرورش داده باشد و راه حلهای و تکنیکهای استفاده از الگوی نیمه آماده را نیز در طی سالیان به او آموزش داده باشد

 به در این جا میتوان به افرادی که دنبال مربی خیاطی هستند یک توصیه نمود و آن اینست که قبل از انتخاب مدرس و مربی حتما مهارت مربی در توضیح تئوری و تجربه او در امور اجرایی را با مستندات مربوطه جویا شوید زیرا مربی که مهارت اجرایی و سابقه بالایی در بازار نداشته باشد توانایی لازم را در آموزش به شما ندارد ونصفه و نیمه یک سری اطلاعات مقدماتی و آکادمیک را بازگو میکند

 گاهی برخی افراد مدعی هستند که ما از الگوی نیمه آماده یا آماده استفاده میکنیم و تاکنون به مشکلی برخورد نکرده ایم و مشتریهای ما همیشه راضی بوده آمد .

 در جواب این افراد باید گفت اگر چنین چیزی مطرح میشود به احتمال زیاد فقط آنها روی پارچه های کشی مانند ریون و بنگال کار میکنند و یا فقط لباسهای فری سایز و گشاد تولید میکنند

در اصطلاح بازار اگر از هر ۰ا لباس تولید شده از روی یک الگو حتی یک مورد هم نیاز به پرو کردن مشتری داشته باشد آن الگو نامش الگوی آماده بدون پرو نیست پس خودمان را گول نزنیم .

در جواب این افراد میتوان گفت اگر شما روی پارچه خشک و بدون کش و آهار دار لباس جذب و اندامی برای ۱۰ نفر دوختی و بدون هیچگونه تغییری در دوخت آن افراد راضی از مغازه شما خارج شدند آن زمان میتوان ادعا نمود که الگویی که استفاده میکنید یک الگوی آماده خوب و بدون پرو است .

کسی که آگاهی لازم در هر زمینه را کسب کند و اقدام به کار کند هیچ موقع آلت دست دیگران قرار نمی گیرد سپس سابقه و مهارت اجرایی یک مربی لازمه انتخاب آن شخص جهت آموزش است .

 

منظور از مهارت اجرایی این است که سابقه در تولیدات، واردات، مدیریت کردن مجموعه های تولید کننده، داشتن مطالعه و تحقیقات به روز دنیا، تجربه برشکاری، اتوکاری، سری روزی در ابعاد وسیع را داشته باشد.

 

آیا در تولیدات انبوه از الگوی آماده شده استفاده می شود؟

قطعا خیر

تولید انبوه یعنی چه؟

یعنی حداقل سالی ۲۰ هزار دست لباس در شکل، رنگ، طرح، سایز بندی و مناسب فصل توسط یک نفر تولید شده باشد و با کمترین برگشت به فروش رسیده باشد.

 

در تولید انبوه یک الگوساز ماهر و برشکار چیره دست برای یک سری لباس که قرار است تولید شود و در بازار به فروش برسد یک الگو با توجه به مهارت خود ترسیم میکنند که به آن الگوی مادر گفته می شود و پس از آن رو الگوی مادر مدلهایی که در ذهن خود دارد را پیاده سازی می کند و با توجه به شناختی که از آن فصل و مردم آن  منطقه دارد ( اطلاعات روانشناسی و جامعه شناسی و اندام شناسی ) شروع به سایزبندی  آن الگوها می نماید

که برای سایز بندی هم نیاز به شناخت صحیحی از دراپ دارد که بعداً به توضیح دراپ می پردازم. نتیجه ای که در این قسمت از مطالب ذکر شده میتوان گرفت این است که باز هم الگوی آماده یا نیمه آماده برای تولید انبوه وجود ندارد زیرا هر الگویی قلق و فن خود را در دوخت و اتوکشی و ... دارد و با هر الگویی نمی توان روی هر مذل پارچه بصورت یکستان دوخت و اتوکشی و … انجام داد.

 

پس از سایز بندی و دراپ بندی  ( اشکال مختلف بدنی ) آن  الگو به مراکز پلاتری ارسال می شود تا از آن الگو در سایز بندیهای مختلف کپی برداری شده و جهت برش کاری در تولیدی ارسال گردد.

 

کسی که نداند الگو چگونه رسم می شود نمی تواند روی زیر دستان خود مانند برش کار ، اتو کار ، جرخ کار مدیریت لازم را داشته باشد.

 

با یک سوال دیگر ادامه مقاله را جلو می بریم. آیا الگوهای نیمه آماده در شخصی دوزی یا مزون می تواند کارایی لازم را داشته باشد؟

جواب خیر است زیرا الگو فقط اندازه دارد و از روی عدد و اندازه ترسیم میشود و نمی تواند پاسخ گوی شکل بدنی افراد باشد .

 

ما بی نهایت شکل بدنی داریم که یک خیاط ماهر با توجه به درک خود از شکل بدنی افراد می تواند الگوی مناسب آن فرد را رسم کند و از آن در دوختن لباس بهره ببرد. بعنوان مثال برای دو فرد با سایز ۴۰ که یکی دختر ۱۸ ساله باشد و یکی خانم ۸۰ ساله آیا همان الگو پاسخگوی فرم بدنی

آن افراد است یا خیر؟ جواب خیر است. اگر ما توانایی ترسیم الگوی مناسب و خاص خود را نداشته باشیم و از یک الگو و یک روش فقط استفاده کنیم مشتری ها ما از ما دور می شوند زیرا تنوعی در تولید لباس های ما وجود ندارد و مشتری از پوشیدن یک جور لباس و یک فرم ثابت لباس خسته می شود و به سراغ خیاط دیگری برای تهیه لباس می رود.

 

همچنین می توان اشاره کرد که خلاقیت خیاط از بین میرود و تکنیک و ایده جدیدی درخیاط شکل نمی گیرد

 

شاید این سوال در ذهن شما پیش بیاید که در تولید انبوه چگونه از الگو استفاده می شود و پرو نمی خواهد؟

در جواب این پرسش باید چنین گفت که لباسی هایی که در ابعاد وسیع تولید میشوند همانطور که قبلا توضیح داده شد با توجه به مهارت اجرایی و تجربه تولید کننده با توجه به شناخت های اقلیمی و بومی سازی شده تولید میشوند اما این به این معنی نیست که باز هم پرو نمی خواهند.

مثال: آیا برای شما پیش نیامده که از بازار شلواری تهیه کنید و نیاز به کوتاه کردن قد یا تنگ کردن کمر داشته باشد یا چند مانتو خریداری کنید و ببینید با توجه به شکل بدنی شما یکی از آنها سایز ۴۰ و دیگری سایز ۳۸ باشد ؟

 

در تولید انبوه از ترفندی به نام رگلاژ لباس استفاده میشود یعنی تولید کننده مقداری فضا برا دست کاری و پرو و اجازه بازی با لباس برای خیاط میگذارد 

هر تولید کننده ای کپ اندامی خود را در تولید انبوه مشخص می کند تا تبدیل به برند شود مانند برند هاکوپیان، نایک و ... که مشتری از قبل میداند جهت نیاز خود به مراسم خاص چه لباسی نیاز دارد یا مثلاً برای فعالیت ورزشی باید به چه برندی مراجعه کننده تا لباس مورد سلیقه خود را انتخاب کند و باز هم یک نتیجه گیری بدست می آید که اگر تولید کنندگان از یک الگوی آماده یا نیمه آماده و از قبل ترسیم و طراحی شده استفاه کنند این همه تنوع و اختلاف سلیقه در انتخاب لباس معنایی پیدا نمی کرد.

 

صنعت پوشاک  یکی از صنعتهایی است که در آن کپی برداری و استاندارد سازی وجود ندارد و کسی موفق است که تکنیک الگو سازی و متد خاص خود را داشته باشد و آن را پرورش دهد.

هر تولید کننده یا یک برند تولیدی که لباسها با تن خور خاص خود را تولید میکند الگوی مشخص شده سایز بندی به نام X را دارد که منحصر به آن تولید کننده است و با توجه به نوع تولیدات خود از این الگو برای دیگر تولیدات خود بهره برداری میکند. در هر فصل با هر نوع لباس سایز Xمتفاوت است

 

انواع فصل ( بهار ، تابستان ، پاییز، زمستان )

 

انواع لباس ( مانتو , اسپرت و مجلسی، اداری، ورزشی ، ریون ، پاییزه ، زمستانه ، شومیز ، لباس عروس ، تونیک و لباس شب )

اگر فرضا لباس مجلسی آن تولید کننده سایز ٣٨ در نظر گرفته شود لباسی زمستانه سایز ۴۴ میشود که معادل سایز ۳۸ لباس مجلسی است و تکنیکهای تولید و تن خوری همه آنها متفاوت است

 

پس یک سایز برای هر فرد با توجه به فصل و نوع لباس متفاوت است از طرفی هر اقلیم برای خودش استایل بدنی و پوشش متفاوتی دارد که با توجه به سلیقه، نوع پارچه و مورد مصرف فرد متفاوت است.

 

سایز بندی هم مثل الگو سازی متفاوت است و متغیر می باشد . شخصی که سایز بندی را می خواهد آموزش دهد باید مهارت بالایی در صنعت پوشاک داشته باشد و تقریباً می توان گفت به صورت ۱۰۰ درصد از همه چیز در صنعت پوشاک سر رشته و مهارت اجرایی داشته باشد و این مهارت بدون تمرین و ممارست بدست نمی آید.

 

دراپ چیست؟ همانطور که قبلاً هم اشاره مختصری شد در صنعت پوش که اصطلاحاً به اندازه کوپ و فرم بدنی افراد دراپ می گویند و هر لباس با توجه به دراپ از نظر طول، عرض و نوع مصرف لباس متغیر است. در هر سایر لباس ٧ دراپ در نظر گرفته میشود

که هر دراپ و دارای ۱۲ متغیر ویژه است یعنی حدود ۸۴ فاکتور که برای یک سایز لباس باید در نظر گرفته شود تا آن لباس کاملاً به تن مشتری بنشیند و تن خور مناسبی داشته باشد. با این توضیحات  از سایز ۳۸ الی ۵۴ با ۷۵۶ متغییر و دراپ منطقه ای مواجه خواهد شد.

 

پلاتری ها چه مراکزی هستند؟ مراکزی که کار الگو سازی انجام می دهند البته نه اینکه خود الگو ترسیم کنند

اشتباه نشود. مراکزی که الگوی مدل دار شده و آماده شده یک تولیدی را توسط دستگاه پلاتر به سایز بندی مختلف طبق خواسته تولید کننده می رسانند. این مراکز با داشتن دستگاه پلاتر، دی جن تایزر و نرم افزارهای از قبل طراحی شده توسط بهترین مدرسین دنیا خریداری میکنند که هزینه های بالایی هم دارد و با تولید کننده ها کاری می کنند.

 

 پس از آنکه در تولیدی یک الگوی فرم داده شده آماده شد و برش کار آن را برش زد و از روی آن یک نمونه دوخته شد و مورد تایید قرار گرفت که ایرادی ندارد و آماده تولید انبوه است آن الگوی برش خرده به مراکز پلاتری داده میشود و از آن فایل تهیه می شود و با توجه به مدل و فصل کاری و موارد دیگر توسط نرم اقرار مربوطه سایز بندی میشود و با توجه به اینکه تولید کننده از چه پارچه ای با چه عرضی برای تهیه آن لباس میخواهد استفاده کند دستگاه پلاتر الگویی را بصورت سایز بندی شده تکثیر میکند که کمترین پرتی و هر رفتی را در پارچه داشته باشد و پس از آن

الگو بصورت رل شده چاپ و در اختیار تولید کننده قرار می گیرد تا جهت تولید انبوه پس از لایه کشی و برش کاری از آن استفاده شود.

 

این کار سبب میشود که سرعت کار بالا رود زیرا برای هر الگو بصورت دستی و سنتی حدودا نصف روز زمان نیاز است اما توسط دستگاه این زمان به نیم ساعت کاهش می یابد و سرعت عمل در خیاطی خصوصا تولید انبوه از اهمیت خاصی برخوردار است

حتی مشاهده میکنیم که گاها یک خیاط چیره دست شخصی دوز در روز ۸ لباس می دوزد اما با همان الگو یک خیاط دیگر نهایت ۲ عدد لباس آماده میکند

پس اگر به تکنیکهای خیاطی مسلط باشی و تجربه و مهارت لازم را کسب کنی و دائما در حال تمرین و بروزرسانی خود باشی میتوانی با رضایتمندی بیشتری از مشتریها و تولید بیشتری از لباس درآمد بیشتری هم کسب کنی. این چنین است که میتوانی متد خود را بسازی زیرا هر خیاط روش خود را در دوختن، اتو زدن و برش کاری دارد.

 

نتیجه گیری :

با توجه به آن چه در این خلاصه گفته شد می توان چنین نتیجه گیری کرد که هر کس تمایل به پیشرفت دارد و هدف بالایی برای خود در نظر گرفته است باید کسب تجربه کند و آموزش ببیند و به فکر یاد گرفتن ماهیگری باشد نه اینکه بدلیل راحت طلبی فقط بخواهد از مهارت و تجربه افراد دیگر که هیچ شناختی از آنها ندارد مانند ماهی آماده استفاده کندو هر چقدر در این راه اقدام کند و تلاش و تمرین کند موفق تر خواهد بود.

 

ختم کلام: در صنعت پوشاک چه در حد کوچک و چه در ابعاد وسیع و تولیدات انبوه واژه ای به نام الگوی آماده یا نیمه آماده وجود ندارد و هر کس باید توانایی و مهارت لازم را جهت ترسیم الگوی مورد نظر خود داشته باشد.

 

نویسنده : استاد ناصر مقدم جو

 

توجه :

برای این مقاله حق مالک معنوی و منع کپی رایت در نظر گرفته شده است و استفاده از آن بدون ذکر اسم نویسنده مقاله و منبع آن پیگرد قانونی در بر دارد .

 

 

 

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : قیمت خرید الگوی آماده خیاطی , دانلود pdf الگوی اماده خیاطی , الگوی دوخت لباس زنانه و مردانه , فروش الگوی اماده خیاطی متد استاد مقدم جو , خرید و فروش الگوی آماده خیاطی ,