آموزش الگو و دوخت تاپلکس

آموزش الگو و دوخت تاپلکس

0از 0 رأی


آموزش الگو و دوخت تاپلکس

تاپلکس به عنوان یکی از زیر سازها، همان تاپ بالاتنه در انواع لباس های شب و لباس های عروس می باشد، که در واقع نوعی گن دوزی به حساب می آید.

امروزه افراد علاقه مند به خیاطی و خیاطانی که دارای توانایی در دوخت انواع لباس عروسی و شب هستند، تمایل به دوخت تاپلکس هم دارند، تاپلکس باعث زیبایی و ایستایی در زمان پوشیدن لباس می شود.


این بخش از لباس های شب و عروس باعث نمایش زیبایی، ازقسمت بالاتنه می شود، بنابراین داشتن توانایی در دوخت آن می تواند بسیار مفید و جالب باشد. بنابراین در ادامه به شرح آموزش الگو و دوخت تاپلکس به شیوه بسیار ساده ای می پردازیم:

در ابتدا باید به تفاوت های مهمی که بین تاپلکس و باکس دوزی وجود دارد، اشاره کنیم.

تاپلکس و باکس دوزی، به دسته ای از لباس های زنانه دکلته گفته می شود که در زمان دوخت انواع دامن ها مانند دامن اسکارلت در لباس هی مجلسی و عروسی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای دوخت انواع باکس ها، از پارچه های ضخیمی مانند کوتیل استفاده می کنند، معمولا از انواع نوار های استیل یا فنر ها برای دوخت و شکل دهی به باکس ها نیز استفاده می شود.

اما برای دوخت تاپلکس از پارچه های نرمی مانند ساتن استفاده می شود،همچنین مقدار پارچه ای که برای دوخت این دو استفاده می شود، کاملا با هم متفاوت هستند.

روش هایی که برای دوخت فنر در تاپلکس و باکس ها استفاده می شود کاملا با هم فرق دارند.

یکی از مهم ترین تفاوت های تاپلکس و باکس ها این است که در دوخت انواع تاپلکس از پشم شیشه استفاده ای نمی شود، بنابراین از نرمی و لطافت زیادی برخوردار هستند ولی در باکس دوزی از مقدار زیادی پشم شیشه استفاده می شود بنابراین به نسبت نوع قبلی، از آهار بیشتری برخوردار می باشند. در نهایت باید گفت که تاپلکس از انواع گن ها به حساب می آید.


معمولا مراحلی که برای دوخت تاپلکس نیاز است، به شرح زیر می باشند:

روش الگوبرداری تاپلکس باید براساس یک متد استاندارد مانند متد دیاموند که مناسب برای خانم های ایرانی می باشد، انجام شود.

در ادامه پارچه به اندازه های استاندارد، برش داده می شود و لایی مخصوص به پارچه ها چسبانده می شود.

معمولا برای دوخت تاپلکس از فنر های حصیری استفاده می کنند، بهتر است تمام مراحل کار را بر روی یک مانکن انجام دهید تا لباس دچار ایراد نشود، در ادامه قسمت های برش داده شده را با استفاده از نخ مناسب به آرامی بدوزید، در نهایت باید بند تاپلکس را آماده نمایند.

معمولا پیشنهاد می شود برای شروع کار از الگو های آماده تاپلکس استفاده نمایید، این کار می تواند شامل فواید بسیاری به شرح زیر باشند:

استفاده از الگو های آماده و استاندارد باعث افزایش کیفیت و دقت در زمان انجام کار می شود.

این کار باعث جلوگیری از هدر رفتن پارچه های اولیه در زمان دوخت می شود.

همچنین با استفاده از انواع الگو های استاندارد، می توان از سرعت مناسب انجام کار مطمئن شد.

استفاده از الگوی مناسب در تولیدات انبوه می تواند باعث افزایش درآمد، افزایش تولید و نیاز به نیروی انسانی کمتر شود، همچنین تا اندازه زیادی باعث کاهش انواع ایرادات احتمالی در زمان دوخت خواهد شد.

معمولا در کنار انواع تاپلکس، از دامن های سبک زاک پوزن استفاده می شود این مدل دامن از پارچه ژپون دوخته می شود، زک پوزن به عنوان یکی از طراحان موفق در فشن و مد، شناخته می شود.

همچنین پارچه ژپون به نوعی از تور های آهاردار بسیار ضخیم گفته می شود که به نام دوم تور ژیپون نیز شناخته می شوند.

خیاطان با استفاده از تاپلکس و دامن های ژپون، انواع لباس های عروس و شب را دوخته و به بازار وارد می کنند.

یکی از مهم ترین مسائلی که در زمان پوشیدن انواع لباس های شب و عروس باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که فنر ها نباید از روی لباس قابل مشاهده باشند، همچنین کمر لباس باید به اندازه ای مناسب با اندام شما باشد، تا در زمان حضور در مراسم، روی کمر جا به جا نشود و باعث ناراحتی شما نشود.

در تاپلکس ها، 3 نوع فنر مورد استفاده قرار می گیرند، دو نوع به صورت پلاستیکی و یک نوع هم به صورت فلزی که بسیار نرم است، برش های پارچه نیز به صورت های راسته یا عصایی در قسمت های پشت و جلو استفاده می شوند.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش خیاطی بچگانه , آموزش خیاطی مردانه , آموزش خیاطی زنانه , آموزشگاه خیاطی , اموزش خیاطی , آموزش خیاطی , خیاطی ,