الگوی شلوار راحتی کمر کش

الگوی شلوار راحتی کمر کش

0از 0 رأی


الگوی شلوار راحتی کمر کش

علاقه مندان به خیاطی و افرادی که در این زمینه از تجربه کافی برخوردار هستند، گاهی تمایل دارند تا انواع لباس های راحتی مانند شلوار راحتی کمر کش را خودشان بدوزند، این کار می تواند علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، به عنوان روشی برای به کار بردن سلیقه خود در انتخاب رنگ، طرح و پارچه باشد.

البته برای داشتن توانایی در دوخت شلوار خانگی و راحتی، باید در رسم الگوی شلوار راحتی کمر کش نیز از توانایی و تجربه خوبی برخوردار باشند. بنابراین در ادامه به روش رسم الگوی شلوار راحتی کمر کش و نکته هایی که در این زمینه اهمیت زیادی دارند، می پردازیم:

در ابتدا برای رسم الگوی شلوار راحتی کمر کش، به اندازه های دقیق پایین تنه برای رسم الگو و برش پارچه نیاز داریم، در زیر به تعدادی از اندازه ها و روش های بدست آوردن آن ها اشاره می کنیم:

دور کمر، به عنوان اولین و مهم ترین قسمت از بدن، برای رسم انواع الگو ها لازم است، در ابتدا باید یک نوار را به دور کمر ببندید، در ادامه متر نواری را در قسمت گودی کمر به صورت دورتا دور بسته و اندازه گیری نمایید، البته گاهی می توانید از روش چهار انگشت برای گرفتن اندازه دور کمر استفاده نمایید، این کار می تواند تا اندازه ای از تنگ شدن دور کمر در انواع لباس ها، جلوگیری نماید.

دور باسن، در ادامه و بعد از اندازه گیری دور کمر، به همان روش به اندازه گیری دور باسن بپردازید، البته می توانید از همان روش چهار انگشت برای اندازه گیری دور باسن نیز استفاده نمایید. خانم هایی که کمی اضافه وزن دارند، می توانند متر را در قسمت پشت و روی برجستگی باسن بگذارند و در ادامه متر را در قسمت ناف به هم برسانند و اندازه دقیق را یادداشت نمایند.

اندازه قد شلوار، یکی دیگر از مهم ترین قسمت ها برای رسم الگوی شلوار راحتی کمر کش می باشد، برای اندازه گیری این قسمت، باید متر را در قسمت گودی کمر گذاشته و تا پایین پا، به اندازه ای که لازم است، مثلا تا قسمت مچ پا امتداد داده و اندازه را یادداشت نمایید.

معمولا بهتر است دور ران پا نیز اندازه گیری شود، تا در نهایت، شلوار راحتی در قسمت ران ها تنگ نشود.

در ادامه برای رسم الگوی شلوار راحتی کمر کش باید به این صورت اقدام نمایید که، با توجه به اندازه دور باسن و قد شلوار یک مستطیل رسم نمایید، البته عرض باید به اندازه یک دوم اندازه باسن باشد، انواع خط های الگو را به وسیله گونیا رسم نمایید تا کج نباشند.

در ادامه برای رسم قد فاق شلوار راحتی، باید به اندازه یک چهارم دور باسن به اضافه 2 سانتی متر، به سمت بالا و به صورت یک خط صاف، علامت گذاری نمایید.

در مرحله بعد برای رسم قسمت کمر کش شلوار باید به این صورت اقدام نمایید که، به اندازه یک دوم اندازه عرض مستطیل را پیدا نموده، در ادامه باید قسمت بالای فاق را به سه قسمت تقسیم نمایید، در مرحله بعد، به اندازه یک سوم بخش پایینی را به دو گوشه مستطیل متصل نمایید.

در ادامه نیز برای رسم فاق، به اندازه کمتر از یک سانتی متر از قسمت پایین و چپ فاق به سمت پایین آمده و عدد یک را از اندازه یک دهم اندازه دور باسن کم نموده و درمرحله بعد به سمت بیرون مشخص نمایید.

در ادامه نیز به اندازه 2 سانتی متر به سمت داخل و به همان اندازه به سمت بالای الگو بروید.

برای رسم قسمت جلوی شلوار راحتی، باید به اندازه یک بیستم از اندازه دور باسن را حساب نموده و از قسمت فاق شلوار به سمت بیرون مشخص کنید.

در ادامه برای مشخص نمودن جای کش در الگوی شلوار راحتی کمر کش، باید به اندازه سه سانتی متر به سمت بالای الگو بروید و در ادامه نقطه های مشخص شده را به هم وصل نمایید.

انواع پارچه هایی که برای دوخت شلوار راحتی کمر کش مناسب باشند، می توانند شامل پارچه های نخ پنبه، پارچه پوپلین، پارچه کتان، پارچه تریکو، پارچه ابریشم، پارچه تترون و غیره باشند، البته باید توجه داشته باشید قبل از اقدام به برش پارچه، یک بار به آرامی پارچه ها را بشویید، زیرا اغلب پارچه ها به راحتی در تماس با آب دچار آبرفتگی می شوند، بنابراین در صورتی که شسته نشده باشند، بعد از اتمام دوخت و دوز به آسانی آب خواهند رفت.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش خیاطی , خیاطی ,