آموزش خیاطی مقدماتی دامن

آموزش خیاطی مقدماتی دامن

0از 0 رأی

 

آموزش خیاطی مقدماتی دامن

دامن به عنوان یکی از لباس هایی شناخته می شود که از تاریخچه در طول تاریخ برخوردار است، البته با توجه به فرهنگ های کهن ممکن است برای مردان یا زنان به صورت های متنوعی طراحی و دوخته شود.

در ایران این لباس به عنوان یک از لباس های اصلی خانم ها به شمار می رود، در ادامه به انواع نکته، الگو ها و روش هایی که ممکن است در آموزش خیاطی مقدماتی دامن مورد استفاده قرار بگیرند، می پردازیم.

دامن می تواند مانند هر لباس دیگری دارای تنوع زیادی در طرح باشد، در زیر نام تعدادی از دامن ها که مورد استفاده قرار می گیرند، را ذکر می کنیم.

انواع دامن ها با توجه به نوع استفاده آن ها می توانند شامل، دامن متناسب، دامن راسته، دامن چند طبقه یا چند لایه، دامن دایره ای، دامن گوده دار، دامن شیپوری، دامن بند دار یا لنگی، دامن شلواری، دامن پفی، دامن یوغ دار، دامن لاله ای و غیره باشند.

 

 

در ادامه به شرح تعدادی از این دامن ها می پردازیم.

دامن متناسب، با توجه به نام آن بسیار متناسب می باشد و معمولا دارای ساسون می باشد که از کمر به باسن ادامه دارند. این نوع دامن بسیار بدن نما می باشد.

دامن راسته، از تعداد چین بسیار کمی برخورداراست، که دارای ظاهری شبیه به حرف A  می باشد، این نوع دامن معمولا به عنوان یکی از رایج ترین دامن ها شناخته می شود.

دامن لایه ای، از تعدادی لایه و پارچه چین دار تشکیل شده است که به صورت چند لایه بر روی هم قرار گرفته اند.

دامن دایره ای، دارای تناسب در قسمت کمر می باشد، معمولا پارچه دامن مانند دایره ای با یک سوراخ می باشد، که دلیل نامگذاری آن نیز به همین دلیل می باشد.

دامن بلند، از تکه هایی پارچه شبیه A   تشکیل شده است. 

دامن شیپوری، دارای تناسب در قسمت کمر به پایین است، این نوع دامن دارای ظاهری شبیه دامن پری دریایی است.

دامن بند دار یا لنگی، دارای یک دکمه برای بستن در اطراف بدن می باشد.

دامن شلواری، ظاهری شبیه دامن کلوش دارد، اما با ظاهری شبیه شلوار به دو قسمت تقسیم می شود.

دامن پفی، با استفاده از بندی پلاستیکی، لبه های آن جمع می شود.

دامن یوغ دار، دارای دو بخش هستند که بخش یوغ مانند در بالا و بخش پایینی دارای آزادی بیشتری است. بخش یوغ مانند می تواند دارای شکل هایی مانند نامتقارن، دایره یا مثلثی باشد. این نوع دامن ها در قسمت باسن، تا اندازه ای چسبان هستند.

دامن لاله ای، دارای ظاهری شبیه به گل لاله برعکس می باشد، قسمت جلوی این دامن از لبه های غیر معمول تشکیل شده است.

در ادامه به روش هایی برای رسم الگو انواع دامن متناسب با اندام های مختلف می پردازیم.

اولین نکته ای که در زمان رسم الگو در انواع دامن باید به آن توجه شود، توجه به اندام و تناسب بین دامن و اندام فرد است، بنابراین قبل از شروع رسم الگو به ظاهر و اندام خود توجه نمایید، این که چه دامنی می تواند به استایل و ظاهر فرد بیاید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بهتر است در چنین مواقعی برای مدتی رو به روی آینه بایستید و کمی درباره این مسئله فکر کنید.

انواع اندازه هایی که می توانند در رسم الگو دامن مورد استفاده قراربگیرند، به این شرح هستند:

دور کمر، دور باسن، بلندی باسن و قد باسن.

معمولا رسم انواع دامن می تواند براساس دو روش مولر و گرلاوین صورت بگیرد.

در این زمینه می توان از دامن راسته یا پایه نام برد که به عنوان ساده ترین فرم دامن شناخته می شود، در ادامه به رسم الگوی دامن راسته به دو روش گرلاوین و مولر می پردازیم.

در روش مولر، باید در ابتدا 4 اندازه مربوط به قد کمر تا باسن، دور کمر، دور باسن و قد دامن را آماده نمایید.

کادر دامن را با استفاده فرمول بدست بیاورید، که در نتیجه  باید 1 الی 2 سانتی متر به دامن آزادی داده شود، که این مسئله به جنس پارچه بستگی دارد، در صورتی که پارچه ضخیم باشد این اندازه باید به 2 سانتی متر افزایش یابد.

در محاسبه، پنس ها باید از اختلاف بین دور کمر و باسن بدست بیایند، همچنین به اندازه 4 سانتی متر از سمت راست پهلو جدا می نماییم و در نهایت 4 سانتی متر نیز از سمت چپ جدا خواهد شد.

در روش گرلاوین نیز به اندازه هایی مانند قد دامن، دور باسن، قد کمر تا باسن و دور کمر نیاز داریم، در ادامه نیز برای کنترل قد دامن به اندازه هایی مانند قد کمر تا زمین از جلو، قد کمر تا زمین از پشت و قد کمر تا زمین از پهلو مورد نیاز می باشند.

رسم پنس ها در این نوع روش باید به این صورت باشد که به اندازه 5/2 از سمت چپ و همچنین 5/2 سانتی متر از راست علامت زده شوند.

 

 

 

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش خیاطی رایگان در منزل , آموزش خیاطی آسان , آموزش خیاطی مبتدی خانم عمرانی , چرخ خیاطی کاچیران , چرخ خیاطی ژانومه , آموزشگاه خیاطی معتبر با مدرک , آموزش خیاطی از صفر تا صد , آموزش خیاطی مبتدی تا پیشرفته ,