لباس خیاطی مجلسی زنانه

لباس خیاطی مجلسی زنانه

0از 0 رأی

لباس خیاطی مجلسی زنانه

یکی از انواع لباس ها که دوخت آن از اهمیت زیادی برخوردار است، لباس خیاطی مجلسی زنانه می باشد، زیرا اغلب خانم هایی که دارای مهارت در خیاطی هستند، تمایل دارند که لباس های مجلسی را خودشان طراحی کرده و بدوزند.

امروزه تنوع زیادی در لباس های مجلسی زنانه وجود دارد، به طوری که معمولا افراد در انتخاب لباس های گوناگون دچار مشکل نمی شوند.



بنابراین در ادامه تلاش می کنیم انواع نکته هایی که خیاطان در طراحی و دوخت لباس های مجلسی مورد استفاده قرار می دهند را بیان کنیم.

1. معمولا باید قبل از برش پارچه، انواع پارچه های گرانقیمت مانند پارچه های ابریشمی را با دست و به آرامی بشویید، البته گاهی برخی از پارچه ها به روش بسیار خاصی برای شستن نیاز دارند، در ابتدا در یک ظرف، آب ولرم با دمای بین 30 الی 35 درجه سانتی گراد یا 86 الی 95 درجه فارنهایت قرار دهید، چند قاشق غذا خوری سرکه سفید مقطر یا چند قطره نرم کننده مو به آب بیفزایید. در ادامه پارچه را به آرامی در این محلول شست و شو دهید، بعد از 5 دقیقه، آب ظرف را تخلیه کنید و پارچه را به آرامی فشار داده و بر روی حوله ای تمیز قرار دهید. بگذارید در هوای آزاد خشک شود، در این مرحله از وسایل ماشینی برای خشک کردن پارچه استفاده نکنید.

در صورت استفاده از اتو، باید بدون بخار و میزان استفاده از اتو بسیار کم باشد.

پارچه های ابریشمی برای اتوکشی بسیار حساس هستند.

2. سه قسمت مهم از اندام را اندازه گیری نمایید، این سه قسمت می توانند شامل موارد زیر باشند.

در درجه اول اندازه پهلو به شانه، که برای این کار باید از متر اندازه گیری منعطف استفاده نمایید، برای اندازه گیری این قسمت باید متر را از زیر بغل، به سمت گردن سمت راست رد کرده و سپس زیر بغل در پشت، قراردهید.

در مرحله بعد، نیم تنه را اندازه گیری نمایید، در این کار باید متر اندازه گیری را در قسمت زیر بازو و روی کامل ترین قسمت سینه قرار دهید.

در نهایت طول لباس را با توجه به قد و اندام مشتری، اندازه گیری نمایید، معمولا بین 50 تا 55 سانتی متر خواهد بود.

4. در ادامه بدون نیاز به الگو، چند علامت بر روی پارچه زده و آن را برش می زنیم.

5. یکی از مهم ترین نکات در خیاطی لباس مجلسی زنانه، توجه به دوخت پنس سرشانه می باشد بنابراین استفاده از الگوی مناسب تاثیر زیادی بر روش دوخت لباس خواهد داشت.

6. در دوخت انواع لباس های دکلته، در برش و دوخت قسمت بالای لباس دقت نمایید،در نتیجه باید قسمت پنس سرشانه را بسته و آن را به قسمت زیر سینه منتقل نمایید.

بنابراین توجه شود که اول باید پنس سرشانه بزرگ و بعد فرانسوی را بدوزید و در نهایت طرح یقه را آماده نمایید.

همچنین نباید یقه دکلته نباید زیاد باز باشد، در نتیجه باید از زاپاس های زیادی استفاده شود.

7. مهم ترین نکته ای که درباره الگوی آستر مورد توجه می باشد، این است که جای آستر و جای پنس سرشانه، نباید با هم یکی باشند.

8. به یاد داشته باشید که باید از آستر هم رنگ با لباس استفاده نمایید. در نتیجه در صورتی که پارچه لباس نازک است، از پارچه آستری رنگ یکسان با پارچه لباس استفاده نمایید.

اگر پیش بیاید که آستری که انتخاب شده نسبت به جنس و رنگ پارچه اصلی متفاوت است، باید در این شرایط، قسمت بالای لباس مجلسی را با پارچه اصلی بدوزید تا این تفاوت کمتر شود.



در ادامه به شرح تعدادی از بهترین پارچه های مجلسی می پردازیم:

- پارچه ابریشمی گل برجسته، مانند پارچه ژاکارد، با نقش های برجسته شبیه پارچه گلدوزی شده می باشد.

-پارچه کرپ، که معمولا از ابریشم ساخته می شود، به عنوان پارچه سنتی شناخته می شود، اما هنوز هم مورد علاقه افراد مختلف می باشد.

-پارچه ژاکارد، نوعی پارچه ابریشمی کلاسیک می باشد که می تواند در تولید انواع روکش مبل ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

-پارچه ساتن پشت کرپ، که دارای یک طرف ساتن و طرف دیگر کرپ ساتن است، معمولا این پارچه به صورت براق دیده می شود.

-پارچه مجلسی حریر، که دارای وزنی سبک و ظاهری ظریف می باشد، می تواند برای دوخت انواع لباس در مجالس عروسی مورد استفاده قرار بگیرد.

-پارچه ژورژت، که معمولا از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا ابریشم ساخته می شود، این نوع پارچه می تواند برای دوخت لباس های کلوش مورد استفاده قرار بگیرد.

- پارچه تور یا دانتل، می تواند به عنوان پارچه مناسب در لباس های عروس مورد استفاده قرار بگیرد.

-پارچه اورگانزا، با داشتن ظاهری شبیه حریر و مقاومت بیشتر نسبت به حریر، در دوخت انواع لباس مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد.


مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : چرخ خیاطی ژانومه , چرخ خیاطی کاچیران , آموزش خیاطی بدون الگو , الگوی آماده , آموزش خیاطی صفرتاصد , آموزشگاه خیاطی معتبر با مدرک , آموزش خیاطی رایگان در منزل ,