مواردی در مورد آموزش کار با چرخ خیاطی که به کارتان می آید

مواردی در مورد آموزش کار با چرخ خیاطی که به کارتان می آید

0از 0 رأی


آموزش کار با چرخ خیاطی

چرخ خیاطی به عنوان یکی از مهم ترین ابزار در خیاطی شناخته می شود، امروزه با توجه به تنوع زیاد در چرخ خیاطی ها با کاربرد های مختلف، داشتن اطلاعات کار با انواع چرخ خیاطی می تواند برای تازه کاران و افراد مبتدی در خیاطی، بسیار مفید باشد.

امروزه در زمان خرید به همراه انواع چرخ خیاطی، دفترچه راهنما به مشتریان داده می شود، البته در دفترچه راهنما روش استفاده از چرخ خیاطی به طور کامل به افراد آموزش داده نمی شود و در اغلب دفترچه های راهنما، روش نگهداری و برخی ترفند های استفاده از چرخ خیاطی آموزش داده می شود.



در ادامه برای آشنایی با چرخ خیاطی به شرح تعدادی از قسمت های این وسیله می پردازیم:

ماسوره پرکن، محل قرار گرفتن قرقره، تنظیم کننده عرض دوخت، توپک یا توپی، اهرم دوخت معکوس، تنظیم کننده طول دوخت، قسمت های هدایت نخ ماسوره پرکن، قسمت های هدایت نخ ماسوره پرکن، گردانه تنظیم کشش نخ، اهرم بالابرنده نخ، میله سوزن، پایه دوخت، کار پیش بر، صفحه سوزن یا محافظ کار پیش بر، کلید خاموش روشن و غیره.

انواع چرخ خیاطی با کاربرد های متنوع و برند های مختلف، از روش های مختلفی برای به کار انداختن، استفاده می کنند، البته روش کلی برای به کار انداختن اغلب چرخ خیاطی ها به شرح زیر می باشد:

در ابتدا باید دکمه پاور یا روشن را در چرخ خیاطی پیدا نمایید، به نظر ساده می آید، اما در هر نوع چرخ خیاطی، جای این دکمه می تواند متفاوت باشد.

در ادامه باید پین قرقره که به صورت پلاستیکی یا فلزی می باشد و در قسمت بالای چرخ خیاطی قرار دارد، پیدا کنید.

قطعه راهنما را پیدا کنید، این قطعه به صورت رزوه در بالای دستگاه می باشد، این قطعه شبیه سیم پیچی ماسوره می باشد که نخ را از قرقره به سمت پایین دستگاه هدایت می کند.

قطعه بعدی، در قسمت راست سنجاق قرقره و در بالای چرخ خیاطی با شکلی شبیه پین فلزی یا پلاستیکی قرار دارد.



درادامه دکمه های دوخت بر روی صفحه نمایش کوچکی در قسمت جلوی اغلب چرخ خیاطی ها قرار دارند، که می توانند انواع دوخت های بخیه ای یا روش های دوخت به صورت عقب یا معکوس را انجام شوند.

معمولا به قطعه ای که سمت جلوی چرخ خیاطی، به صورت اهرمی با دو شیار برش است، اهرم جذب می گویند، خیاط می تواند مسیر نخ را به وسیله فلش هایی که در کنار اهرم چاپ شده اند، تشخیص دهد.

کنترل میزان کشش نخ توسط سوزن می تواند از طریق دکمه چرخشی که در قسمت چپ و بالای دستگاه قرار دارد، انجام شود.

قطعه ی کوچکی که شبیه پیچ است در کنار سوزن و در زیر بازوی چرخ خیاطی قرار دارد، این قطعه برای نگه داشتن سوزن خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا در زیر پیچ گیره سوزن، قطعه ای فلزی شبیه اسکی قرار دارد، این قطعه برای نگه داشتن پارچه در زمان دوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین اهرمی که در سمت راست یا در قسمت پشت مجموعه سوزن قرار دارد، برای تنظیم پایه پرس استفاده می شود که باید به طور کامل بالا یا پایین قرار بگیرد.

در زیر قطعه مربوط به دوخت با سوزن، قطعه ی نگهداری ماسوره یا قرقره قرار دارد.

روش کار و برخی نکات ایمنی کار با چرخ خیاطی در انواع مدل ها به این صورت خواهد بود:

باید دستگاه چرخ خیاطی را بر روی یک میز مناسب و محکم قرار دهید، ارتفاع صندلی باید به صورتی باشد که به کمر در زمان کار با چرخ خیاطی صدمه ای زده نشود.

در ادامه از قرار گرفتن سوزن خیاطی در محل نصب آن به صورت ایمنی و محکم اطمینان پیدا کنید.



معمولا نخ در دو منبع قرار می گیرد، یکی به عنوان قرقره در بالای چرخ خیاطی قرار دارد، دومی نیز به صورت ماسوره در قسمت مخفی چرخ خیاطی قرار می گیرد.

در هنگام قرار دادن قرقره و نخ در سوزن، به علامت ها و فلش های موجود بر روی چرخ خیاطی دقت نمایید.

در ادامه از بیرون آمدن و در کنار هم قرار گرفتن دو نخ قرقره و ماسوره اطمینان پیدا کنید.

بعد از انجام مراحل بالا، دستگاه را به برق وصل کنید و چرخ خیاطی را روشن نمایید.

پدال را نیز به چرخ خیاطی وصل نمایید، به طوری که به صورت مرتب و استانداردی در زیر پای شما قرار بگیرد.

می توانید روش دوخت ساده را براساس دکمه هایی که بر روی صفحه کلید روی چرخ خیاطی قرار دارند، انتخاب نمایید.

قبل از شروع به خیاطی پارچه اصلی یک بار بر روی یک پارچه اضافی، روش دوخت خود را امتحان کنید.

با استفاده از اهرم و با قرارگرفتن سوزن بر روی پارچه، آرام پدال را با پا فشار دهید، در زمان انجام کار دوخت با چرخ خیاطی مراقب دستان خود باشید.


مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : چرخ خیاطی ژانومه , چرخ خیاطی کاچیران , قیمت خرید الگوی آماده خیاطی , آموزش خیاطی بدون الگو , آموزش خیاطی اصولی مبتدی تا پیشرفته , آموزشگاه خیاطی معتبر با مدرک , آموزش خیاطی صفر تا صد , آموزش خیاطی رایگان در منزل ,