نکاتی درمورد آموزش لباس مجلسی با گیپور

نکاتی درمورد آموزش لباس مجلسی با گیپور

0از 0 رأی

اموزش لباس مجلسی با گیپور

یکی از گران ترین لباس ها در مجالس به لباس های مجلسی شناخته می شوند، معمولا برای دوخت لباس مجلسی از پارچه های متنوعی استفاده می شود ولی اولین پارچه ای که به ذهن افراد می رسد، پارچه گیپور می باشد.

گیپور را از الیاف ابریشمی و پنبه ای می سازند، معمولا گیپور دارای نقش های برجسته و ضخیم می باشد که فاقد زمینه توری بر روی خود خواهد بود.

گیپور به عنوان یکی از محبوب ترین پارچه ها برای دوخت انواع لباس مجلسی شناخته می شود.



واژه توری گیپور یک کلمه فرانسوی است که معنی پوست یا پوست گرفته شده، می دهد.

معمولا در گذشته برای دوخت توری گیپور، طرح های توری را بر روی پوست درست می کردند، سپس این نقش ها را که به وسیله سوزن و نخ به هم دوخته شده بودند، در کنار یکدیگر قرار می دادند، که در نهایت پس زمینه حل می شد و طرح ها باقی می ماندند.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در کار با توری گیپور وجود دارد، وزن سنگین آن می باشد، در نتیجه گاهی ضخامت توری به عنوان مانعی برای دوختن آن به صورت درز خواهد بود.

در ادامه به اموزش لباس مجلسی با گیپور، به صورت بسیار ساده ای می پردازیم:

در ابتدا الگوی خود را بکشید، می توانید در این مرحله از انواع روش ها و متد های دوخت استفاده کنید.

معمولا در صورتی که می خواهید از طریق الگوی ایتالیایی به دوخت لباس بپردازید، باید در ابتدا به اندازه دو سانتی متر، از قسمت سینه به بالا بروید تا حلقه بیش از اندازه باز نباشد.

برای رسم قسمت یقه، می توانید براساس سلیقه شخصی، آن را باز یا بسته تر طراحی نمایید، و سه عدد لقی برای یقه در نظر بگیرید.

در ادامه آستین چرخشی را در انتهای کارور که کامل شده، می کشیم.

در طراحی قسمت پشت یقه می توانیم مانند قسمت جلوی آن اقدام کنیم، با این تفاوت که می توانیم این قسمت را کمی طرح دار آماده کنیم، در ادامه برای سمت پشت یقه می توان سه الی چهار لقی در نظر گرفت.

همچنین می توان آستین را هم مانند قسمت جلویی آن، طراحی کنیم.



در قسمت طراحی دامن، با استفاده از اوزمان شکسته، سه عدد تا، که هرکدام دارای اندازه ای برابر با چهار الی شش سانتی متر هستند، در الگو مشخص کنیم.

در ادامه می توانید از قسمت ران به اندازه ای به سلیقه خود، به اندازه سه سانتی متر به سمت داخل اوزمان بدهیم، این کار می تواند باعث فیت کامل لباس به تن شود.

برای قسمت پشت لباس نیز به اندازه قسمت جلوی لباس، با توجه به سلیقه خود، سه عدد اوزمان به اندازه هرکدام 4 الی 6 سانتی متر به بخش های مربوط به ران و زانو داده شود.

برای قسمت پشت لباس از حدود 6 متر تور استفاده می شود، که در این مرحله باید به تور چین سوزنی داده شود و به وسیله یک قطعه کش، آن را بهم وصل کنیم در نهایت کش اضافه را طوری مخفی کنیم که قابل مشاهده نباشد، استفاده از کش سایز بندی نیز پیشنهاد می شود.

می توان با استفاده از سه سانتی متر به تور و لباس، حالتی شبیه ماهی نیز داد، در این مرحله به لقی ها نیز دقت شود.

معمولا پیشنهاد می شود که جوانتر ها از پارچه دانتل برای دوخت لباس مجلسی استفاده کنند، زیرا انواع پارچه دانتل دارای طرح های روشن و ریزی بر روی خود هستند که می توانند برای سنین پایین تر و جوانتر مناسب باشند.

افرادی که اندام درشتی دارند، می توانند از پارچه دانتل استفاده کنند و همچنین برای دوخت بقیه قسمت های لباس خود، از پارچه دانتل و گیپور بسیار روشن استفاده کنند.

اغلب افراد این تصور را دارند که لباس هایی مانند شومیز، دامن، مانتو و غیره نمی توانند به عنوان لباس مجلسی مورد استفاده قرار بگیرند.

اغلب وزن لباس مجلسی با گیپور به دلیل استفاده از انواع اکسسوری مانند منجوق، مروارید دوزی، ملیله، سنگ دوزی و غیره، از وزن زیادی برخوردار خواهند بود.

با این که اغلب پارچه های گیپور از الیاف طبیعی مانند ابریشم، کتان و پنبه هستند اما برخی از انواع گیپور از الیاف مصنوعی تولید می شوند.

معمولا برای تشخیص انواع پارچه گیپور از پارچه های دانتل، باید به زمینه پارچه دقت شود، زیرا انواع پارچه گیپور دارای بخش های جدا از هم هستند که به وسیله تور به هم وصل نیستند.



مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : اموزش لباس مجلسی با گیپور , چرخ خیاطی کاچیرانچرخ خیاطی ژانومه , آموزش خیاطی آسان , فروش الگوی آماده خیاطی , آموزش خیاطی رایگان در منزل , آموزش خیاطی بدون الگو ,