ناگفته هایی پیرامون آموزش لباس مجلسی با پارچه مخمل

ناگفته هایی پیرامون آموزش لباس مجلسی با پارچه مخمل

0از 0 رأی


اموزش لباس مجلسی با پارچه مخمل

پارچه های مخمل از ظاهری براق و صاف برخوردارند، معمولا پرز های کوتاه روی این پارچه ها باعث شده تا به عنوان نوعی پارچه شیک برای دوخت و دوز لباس های مجلسی مورد استفاده قرار بگیرند.

در گذشته انواع پارچه های مخمل را از الیاف ابریشمی می ساختند، که باعث استفاده این نوع پارچه در کاربرد های مختلف در زمینه لباس و دکوراسیون می شد.

معمولا برای ساخت پارچه مخمل، از دستگاهی که به بافت دوتایی شهرت دارد، استفاده می کنند، که توانایی بافت دو تکه پارچه مخمل را به صورت همزمان دارد.


ویژگی اصلی پارچه مخمل، نرمی ابن نوع پارچه است، که باعث شده تا علاوه بر زیبایی ظاهری، از لطافت بسیار خوبی نیز برخوردار باشد.

بیشترین کاربرد پارچه های مخمل در دوخت و دوز لباس های مجلسی زنانه می باشد.

پارچه های مخمل به دلیل داشتن ویژگی هایی به شرح زیر، مورد توجه افراد زیادی، می باشند:

رنگ بندی این نوع پارچه ها تنوع زیادی دارد، معمولا پارچه های مخمل در مدل ها و طرح های بسیار متنوعی تولید می شوند، بنابراین گزینه های انتخابی زیادی برای مصرف کنندگان وجود خواهد داشت.

پارچه های مخمل به دلیل استفاده از مواد اولیه باکیفیت، به عنوان یکی از ماندگار ترین و با دوام ترین پارچه ها به حساب می آیند، در صورتی این نوع پارچه ها دچار ساییدگی نشوند، می توانند برای مدت های طولانی مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی دیگر از ویژگی های پارچه های مخمل، درخشندگی این نوع پارچه ها می باشد، که باعث شده تا به عنوان یک پارچه مناسب برای دوخت و دوز لباس های مجلسی مورد استفاده قرار بگیرد.

وجود پرز های کوتاه بر روی سطح پارچه مخمل باعث شده تا از لطافت بسیار خوبی برخوردار باشد، البته گاهی استفاده از الیاف مختلفی مانند پلی استر و ابریشم باعث افزایش لطافت و نرمی این نوع پارچه ها می شود. بنابراین لباس هایی که با استفاده از پارچه ابریشم دوخته می شوند، از نرمی و زیبایی خاصی برخوردارند.

معمولا انواع پارچه مخمل در زمان دوخت به آستر نیاز نخواهند داشت، همچنین این نوع پارچه ها در زمان شست و شو دچار تغییر اندازه نخواهند شد، البته بهتر است در زمان انجام کارهایی مانند اتو و شست و شو، دقت زیادی نمایید.

معمولا انواع پارچه های مخمل، در صورت داشتن چروک، به آسانی صاف خواهند شد، برای از بین بردن چروک های روی پارچه می توانید برای مدت زمان خاصی، آن را در شرایط مناسب قرار دهید.

در ادامه به شرح تعدادی از پارچه های مخمل می پردازیم:

در درجه اول، پارچه های مخمل کبریتی قرار دارند که به عنوان پرطرفدارترین نوع از پارچه های مخمل شناخته می شوند.

این نوع پارچه های مخمل از ظاهری با برجستگی های عمودی که شبیه چوب کبریت هستند، برخوردارند. از پارچه های مخمل کبریتی می توان در دوخت و دوز شلوار، کت، کلاه و پالتو استفاده نمود.

مخمل برجسته، به دلیل استفاده از مهره های حرارتی بر روی مخمل ساده، به راحتی با اتو صاف نمی شود، این نوع پارچه مخمل برای دوخت و دوز لباس های مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد.

مخمل سیزن، مخمل ساده، مخمل کشی، مخمل کوبیده و غیره از انواع دیگر پارچه های مخمل هستند.



در ادامه به نکته هایی که در دوخت لباس مجلسی با پارچه مخمل باید مورد توجه قرار بگیرند، می پردازیم:

در ابتدا الگوی لباس خود را طراحی نمایید و اندازه های دقیق خود را به الگو وارد نمایید.

برش پارچه مخمل، باید به صورت تک لایه انجام شود تا از خراب شدن یا خطا در برش جلوگیری شود.

امکان دارد که نتوانید پارچه مخمل را مطابق الگو برش دهید.

در ادامه تمام الگو های خود را به صورت مرتب در کنار هم قرار دهید تا اطمینان پیدا کنید که از فضای کافی برخوردارید.

در زمان برش، قسمت های برش داده را در یک دستمال کاغذی قرار دهید تا بتوانید بدون آسیب به خط دانه، پارچه خود را جا به جا کنید.

برای جلوگیری از تکان خوردن پارچه در زمان برش، استفاده از وزنه های الگو نیز پیشنهاد می شود.

می توانید برش را با استفاده از قیچی یا کاتر چرخشی انجام دهید.

در زمان دوخت پارچه مخمل، از اتو استفاده نکنید.

برای برش پارچه مخمل، در ابتدا مسیر برش پارچه را انتخاب نمایید، برش می تواند به سمت خواب پارچه باشد.


مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش لباس مجلسی با پارچه مخمل , چرخ خیاطی ژانومه , چرخ خیاطی کاچیران , آموزش خیاطی آسان , خرید الگوی آماده خیاطی , آموزش خیاطی بدون الگو , آموزش خیاطی صفرتاصد , آموزشگاه خیاطی معتبر با مدرک , آموزش خیاطی از مبتدی تا پیشرفته در منزل ,