آموزش دوخت زیپ مخفی

آموزش دوخت زیپ مخفی

0از 0 رأی


آموزش دوخت زیپ مخفی

زیپ به وسیله ای گفته می شود که برای اتصال موقت دو لبه از یک لباس یا پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع قطعه زیپ به عنوان یکی از بخش های مهم و روزمره در لباس شناخته می شود.

از زیپ برای بستن وسایلی مانند کیف، ساک دستی و غیره نیز استفاده می شود. انواع زیپ شامل قطعاتی مانند دو شیار مارپیچ یا دندانه دار و یک قطعه پلاستیکی می باشند که به وسیله زبانه فلزی یا پلاستیکی با کشیدن در میان دو ردیف حاشیه ها، بهم متصل می شوند.

زیپ به عنوان قطعه اصلی در انواع لباس ها با جنس های متنوع مانند نخی، پشمی، تریکو، بافتنی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا زیپ را به عنوان یک بست در نظر می گیرند که از دو ردیف دندانه های فلزی یا پلاستیکی تشکیل شده است.



معمولا زیپ ها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

انواع زیپ های معمولی، زیپ های مخفی، زیپ های جدا شونده، زیپ دوطرفه و زیپ فلزی.

دسته معمولی از انواع زیپ ها، تمام قسمت ها به خصوص المنت های آن ها در زمان دوخت، بر روی پارچه دیده می شود، این نوع زیپ ها دارای یک لغزنده قابل مشاهده هستند که اغلب طرح یا رنگ آن را براساس لباس یا رنگ لباس مشخص می کنند.

معمولا زیپ های مخفی به این صورت هستند که در پایان دوخت، فقط به یک درز لباس شباهت دارند، در نتیجه قطعه لغزنده در زیپ های مخفی، نسبت به انواع دیگر بسیار کوچکتر هستند و از ضخامت کمی برخوردارند.

دسته سوم به زیپ های جدا شونده شناخته می شوند، معمولا از این نوع زیپ ها بر روی لباس هایی مانند کاپشن ها و ژاکت ها استفاده می کنند، در این نوع زیپ ها، قطعه لغزنده روی یک لبه نوار باقی می ماند ولی دو طرف نوار زیپ به راحتی از هم جدا می شوند.

زیپ های دوطرفه به صورتی هستند که زیپ از دو طرف به راحتی باز و بسته می شود، معمولا از این نوع زیپ ها در پالتو ها و کاپشن ها استفاده می کنند.

در زیپ های فلزی قطعه های المنت را از آلیاژ برنجمی سازند و قطعه لغزنده را نیز از فلز می سازند.

معمولا جنس نوار این نوع زیپ ها باید از پارچه هایی ساخته شود که به دلیل داشتن ضخامت مناسب، تحمل باز و بسته شدن مداوم توسط لغزنده را داشته باشند.

در ادامه به شرح بخش های مختلف یک زیپ می پردازیم:

معمولا یک زیپ از دو نوار پارچه ای با ضخامت های متنوع تشکیل شده که دندانه هایی از جنس فلز یا پلاستیک به صورت مرتب و مقابل هم، بر روی آن ها قرار دارد. به این قطعات فلزی یا پلاستیکی، المنت می گویند، در قسمت انتهایی نوار، قطعه ای لغزنده وجود دارد که معمولا از جنس فلز یا پلاستیک خواهد بود. با کشیدن قطعه لغزنده بر روی نوار، المنت ها بهم قفل می شوند و در صورتی که لغزنده به جهت مخالف کشیده شود، قطعات المنت از هم باز می شوند.

معمولا طراحان و خیاطان از انواع زیپ، علاوه برای باز یا بسته کردن، به عنوان یک قطعه تزئینی استفاده می کنند.



در این قسمت به شرح آموزش دوخت زیپ مخفی می پردازیم:

معمولا باید در قسمتی که برای دوخت زیپ مخفی در نظر گرفته شده است، به اندازه 2 سانتی متر الی 3 سانتی متر به عنوان نقاب زیپ و به اندازه 1 سانتی متر برای قسمت عرض پارچه در نظر گرفته شود، بهتر است به وسیله صابون این نقاط نشانه گذاری شوند.

در ادامه به اندازه 2 الی 3 سانتی متر از قسمت پایین زیپ را علامت بزنید.

با قرار دادن زیپ، به این صورتکه بخش فلزی بالای زیپ بر روی عرض یا خط کمر قرار بگیرد و قسمت علامت دار بر روی قسمت افقی لباس، شروع به دوخت کنید.

برای سبک دوخت بهتر است از نوع دوخت دنده درشت استفاده نمایید.

باید زیپ را به صورتی بر روی پارچه قرار بدهید که قسمت های دنده ای زیپ به صورت کامل بر خط اتو مماس شوند.

در زمان دوخت، مسیر دوخت نباید به سمت دندانه های زیپ برود، در صورتی که مسیر دوخت به این شکل شود، باید نخ ها شکافته و دوباره دوخته شوند.

در انتها قسمت های بالا و پایین زیپ را به خوبی بدوزید و محکم کنید.



مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : چرخ خیاطی ژانومه , چرخ خیاطی کاچیران , آموزش خیاطی مبتدی , آموزش خیاطی از ابتدا , الگوی آماده خیاطی , آموزشگاه خیاطی معتبر با مدرک , آموزش دوخت زیپ مخفی , آموزش خیاطی بدون الگو ,