آموزش خیاطی مبتدی از صفر

آموزش خیاطی مبتدی از صفر

0از 0 رأی


آموزش خیاطی مبتدی از صفر

ماهر شدن در خیاطی، نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارد، بنابراین هرچه زمان بیشتری را برای تمرین در زمینه خیاطی صرف کنید، نتیجه مناسب تری در این هنر خواهید داشت.

خیاطی به عنوان هنری شناخته می شود که می تواند باعث افزایش فرصت مستقل شدن برای فرد گردد، بنابراین گاهی افرادی که توانایی یا آشنایی خاصی در این زمینه ندارند، تصمیم می گیرند تا از این هنر برای مستقل شدن در بدست آوردن درآمد استفاده کنند.


در ادامه تلاش می شود تا به شرح انواع مراحلی که می توانند برای افراد مبتدی در زمینه خیاطی به عنوان یک راهنمای مناسب باشند، می پردازیم.

معمولا تمایل و علاقه به خیاطی می تواند به عنوان اولین و اساسی ترین مسئله در رسیدن به توانایی در این زمینه شناخته شود.

در ادامه به انواع وسایلی که خیاط در کار خود نیاز خواهد داشت، می پردازیم:

کاغذ الگو، متر خیاطی، انواع خط کش مانند خط کش بلند، خط کش منحنی، ماری و پیستوله، انواع قیچی برای برش کاغذ الگو و پارچه، چسب نواری کاغذی یا چسب ماتیکی، صابون خیاطی، گچ، چرخ خیاطی، رولت خیاطی که برای علامت زدن الگو مورد استفاده قرار می گیرد، نخ زن و بشکاف، نخ، سوزن، انواع لایی مانند لایی حریر، لایی چسب و لایی ارگانزا و اتو سرد و گرم.

در مرحله اول، هدف خود را از خیاطی مشخص کنید، در ادامه با انتخاب نوع لباسی که قرار است بدوزید، می توانید روش یادگیری خود را تعیین کنید.

معمولا افراد می تواند با گذراندن دوره نازک دوزی از توانایی دوخت انواع مختلف لباس ها برخوردار شوند.


نازک دوزی به عنوان یک دوره اولیه در زمینه یادگیری انواع روش های دوخت شناخته می شود، به این صورت که فرد باید برای گذراندن انواع دوره ها، در ابتدا در زمینه نازک دوزی از مهارت خوبی برخوردار شود.

بنابراین در صورتی که فرد تمایل به یادگیری باقی مراحل و روش ها داشته باشد، باید در ابتدا در زمینه نازک دوزی از آموزشگاه خیاطی مدرک دریافت نماید.

در ادامه به تعدادی از دوره ها که برای گذراندن آن ها نیاز به گرفتن مدرک معتبر در نازک دوزی می باشد، می پردازیم:

ضخیم دوزی، ژورنال شناسی، لباس مجلسی، لباس شب و عروسی، دوخت مانتو، دوخت شلوار، لباس زیر، دوخت لباس بچه گانه، سری دوزی با دوخت تجاری، راسته دوزی مناسب پرده و غیره.

البته باید توجه داشت که مراحل بالا در زمینه خیاطی زنانه می باشد، که البته معادل آن ها در خیاطی آقایان نیز وجود دارد.

معمولا در نازک دوزی، علاوه بر روش عملی، برخی مسائل باید به صورت تئوریک از تازه کاران، امتحان گرفته شود.

معمولا افراد می توانند با گذراندن یک دوره سه الی پنج ساله به توانایی لازم در زمینه خیاطی، دست پیدا کنند.

در مرحله بعد، تازه کاران باید با روش های درست استفاده از ابزار خیاطی آشنا شوند، این مرحله به نظر ساده می رسد اما افراد باید از دقت مناسبی در زمینه استفاده از ابزار مختلف خیاطی برخوردار شوند.


در ادامه تازه کاران باید با متد های مختلف در زمینه خیاطی آشنا شوند، انواع متد های پرکاربرد در خیاطی شامل موارد زیر می باشند:

متد گرلاوین: به عنوان یکی از قدیمی ترین متد ها در خیاطی شناخته می شود، در این روش خیاط باید به اندازه گیری تمام قسمت های بدن بپردازد، همچنین این متد به پروگیری لباس نیاز دارد.

متد متریک: به عنوان یک روش انگلیسی شناخته می شود که در زمان استفاده در لباس های ایرانی، نیاز است تا در اندازه گیری مربوط به الگو ها، تغییر داده شود، متد متریک علاوه بر پیروی از جدول اندازه گیری، از ریزه کاری های زیادی نیز بهره می برد.

متد ایتالیایی: این متد به عنوان گزینه مناسبی برای کسانی که علاقه ای به الگوکشی و محاسبه ندارند، شناخته می شود.

متد مولر: به عنوان یک متد آلمانی شناخته می شود که به دلیل استفاده از محاسبات پیچیده در رسم الگو، ممکن است نیازی به پرو نداشته باشد.

متد ABM: یک متد آمریکایی می باشد که از سایز بندی آماده 36 الی 54 استفاده می کند، البته در مواردی به دلیل نقص در الگو، نیاز است تا خیاط در اندازه ها، در زمان رسم الگو، دستکاری کند، زیرا این اندازه ها مناسب اندام ایرانی ها نیستند.

در ادامه لازم است تا خیاط با انواع تکنیک های مناسب در خیاطی آشنا شود، در واقع هر چه اطلاعات خیاط در زمینه این تکنیک ها افزایش یابد، لباسی که خیاط آماده می کند، زیبا تر و مناسب تر خواهد بود.

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی کهدر آموزش خیاطی مبتدی از صفر باید مورد توجه قرار بگیرد، یادگیری رسم و روش درست خواندن الگو در خیاطی می باشد.

روش های دقیق برش انواع الگو نیز از اهمیت زیادی در خیاطی برخوردار هستند.

در نهایت خیاط با یادگیری انواع روش های دوخت و نکات مهم در زمینه ریزه کاری های خیاطی، می تواند به توانایی دوخت انواع لباس دست پیدا کند.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : الگوی آماده , آموزش خیاطی , آموزشگاه خیاطی , آموزش خیاطی زنانه , آموزش خیاطی از ابتدا , آموزش خیاطی بدون الگو , آموزش خیاطی آسان , آموزش خیاطی مبتدی از صفر ,