قبل از آموزش خیاطی راسته دوزی بخوانید

قبل از آموزش خیاطی راسته دوزی بخوانید

0از 0 رأی


آموزش خیاطی راسته دوزی

راسته دوزی به نوعی روش دوخت بسیار صاف بر روی پارچه گفته می شود. البته همه چرخ های خیاطی این کار را انجام می دهند ولی امروزه نوعی دستگاه دوخت تولید شده که این کار را با دقت و ظرافت بیشتری انجام می دهد، که به دستگاه راسته دوز شناخته می شود.

این نوع دستگاه ها به دو صورت خانگی و صنعتی تولید می شوند و در اختیار افراد قرار می گیرند.


در ادامه به انواع روش ها و دستگاه های راسته دوزی می پردازیم:

راسته دوزی معمولی، در همه خانه ها استفاده می شود، این نوع چرخ خیاطی از روش دوختی بسیار یکنواخت و صاف برخوردار است، معمولا در این نوع راسته دوز با توجه به جنس پارچه می تواند فاصله دوخت مناسب برای پارچه را تنظیم نمود.

این نوع راسته دوز به صورت های مختلفی شامل ضخیم دوز یا ظریف دوز تولید می شود، همچنین می توانند روش دوخت را به صورت برعکس نیز انجام دهند. معمولا به دو نوع پدالی یا دستی ساخته می شوند، نوع صنعتی در این نوع چرخ خیاطی ها به صورت دینام دار سرخود یا دینام دار بزرگ هستند.

معمولا چرخ های راسته صنعتی یا کامپیوتری خانگی، می توانند انواع روش های دوخت را با استفاده از برنامه های مشخص انجام دهند.

راسته دوزی تیغ دار، در زمان دوخت می تواند قسمت های اضافی زاپاس دوخت را قیچی نماید. این نوع می تواند به عنوان چرخ خیاطی بسیار مفیدی برای دوخت انواع یقه و مچ مورد استفاده قرار بگیرد.

راسته دوز دو پایه، با روش دوخت بسیار ساده، مناسب برای دوخت انواع وسایل چرمیمانند دوخت کیف های چرمی می باشد، همچنین برای دوخت چادر های مسافرتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


راسته دوزی به عنوان یکی از حرفه های بسیار مهم و مربوط به خیاطی شناخته می شود، معمولا در این حرفه، به موضوعاتی درباره راه اندازی ماشین آلات دوخت، رعایت روش های مهم در بهداشت و ایمنی در حین انجام کار نیز می پردازند، اما اصلی ترین موضوعاتی که در راسته دوزی مورد توجه قرار می گیرند می توان به راسته دوزی یقه، مچ لباس، شلوار، انواع آستین تنه، انواع چادر، سرویس آشپزخانه، پرده دوزی و غیره اشاره نمود.

با این که راسته دوزی به عنوان یکی از کارهایی است که به شخصی دوزی مرتبط است ولی در واقع باید گفت کسی که کار راسته دوزی را انجام می دهد، خیاط نخواهد بود.

در ادامه باید گفت که افرادی که به عنوان اپراتور در انواع کارخانه ها و تولیدی ها، برای انجام راسته دوزی پارچه را در دستگاه می گذارند، باید در تولیدی های کوچک از توانایی و مهارت لازم برای کار با چرخ خیاطی راسته دوز برخوردارباشند.

البته استفاده از این نوع چرخ خیاطی نیازی به مدرک نازک دوزی در زمینه خیاطی ندارد.

در ادامه به شرح انواع مزیت هایی که در یادگیری راسته دوزی وجود دارد، می پردازیم:

میزان تحصیلات افراد برای آموزشیا اشتغال در زمینه راسته دوزی می تواند در حدود مدرک راهنمایی باشد.

افراد با داشتن توانایی توانایی در راسته دوزی می توانند با انواع قیچی و ماشین آلات مختلف دوخت کار کنند.

بهتر است افراد قبل از شروع کار با انواع چرخ خیاطی های راسته دوز، با انواع مشکلات، خطرات و کمک های اولیه در این زمینه آشنا شوند.

همچنین افراد می توانند با دوخت انواع شلوار، آستین، یقه، سجاف ها، دامن و غیره آشنا شوند.

در ادامه به صورت مختصری به شرح آموزش خیاطی راسته دوزی می پردازیم:

با توجه به استفاده از دستگاه راسته دوزی در زمینه دوخت انواع کوسن، لحاف، لباس و غیره ، در ابتدا باید پارچه را در قسمت زیر پایه در دستگاه قرار دهید، با پایین آوردن میل پایه می توانید گردونه روش و طرح دوخت را به روی علامت راسته دوزی گذاشته، با تنظیم پارچه و کشش نخ براساس جنس پارچه، دوخت پارچه را آغاز نمایید.

یکی دیگر از انواع دوخت هایی که می توانید با چرخ خیاطی راسته دوز به روی پارچه بیاورید، دوخت زیگزاگ می باشد، البته در تمام مدل های دوخت باید به میزان درست کشش نخ براساس ضخامت و جنس پارچه دقت نمایید.

زیرا در صورتی که پارچه ای از ضخامت قابل مشاهده ای برخوردار باشد و نخ استفاده شده در چرخ خیاطی کشش و مقاومت مناسبی نداشته باشد، در زمان کار چرخ خیاطی، ممکن است نخ بار ها بشکافد، شل بدوزد یا بیش از اندازه، محکم دوخته شود.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزشگاه خیاطی , اموزش خیاطی , آموزش خیاطی , خیاطی ,