مطالبی درباره دراپینگ مولاژ لباس

مطالبی درباره دراپینگ مولاژ لباس

0از 0 رأی


دراپینگ مولاژ لباس

یکی از روش های مهم در دوخت و دوز انواع لباس، متد دراپینگ و مولاژ است که در واقع به عنوان یک پل ارتباطی بین طراحی لباس و دوخت و دوز آن، به حساب می آید.

الگوسازی به یک روش دوبعدی در طراحی لباس گفته می شود، این کار می تواند به وسیله خیاط انجام شود.

در واقع الگوسازی می تواند از متد های زیر تشکیل شود:

درافتینگ، الگوسازی کاغذی و دراپینگ.

دراپینگ به گذاشتن سنجاق و سوزن بر روی پارچه ها، مانند یک طرح سه بعدی، روی مانکن خیاطی، گفته می شود.

البته این نوع الگوسازی به زمان و هزینه بیشتری نسبت به انواع دیگر الگو سازی های کاغذی و مسطح نیاز دارد.

مهم ترین سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا از پارچه های اصلی برای انجام متد دراپینگ استفاده می شود، در جواب باید گفت خیر، زیرا استفاده از این روش می تواند تا اندازه زیادی به پارچه اصلی صدمه بزند. بنابراین در ابتدا از پارچه های ارزان قیمت مانند کتان و متقال برای دراپینگ لباس استفاده می کنند. البته جنس پارچه انتخابی برای دراپینگ مولاژ لباس باید تا اندازه ای با جنس پارچه اصلی شباهت داشته باشد تا بتوان بعد از انجام الگوسازی اولیه، الگوسازی نهایی را با همان ویژگی ها بر روی پارچه اصلی انجام داد.

در ادامه به شرح مراحل دراپینگ مولاژ لباس می پردازیم:

در مرحله اول، تمام قسمت های الگوی لباس را که در ساختار اصلی لباس از اهمیت بالایی برخوردار هستند، بر روی پارچه مناسب و ارزان قیمتی طراحی نموده و برش دهید، البته برخی تکه های الگو به اتوکشی نیاز خواهند داشت.

در ادامه، طرح انتخابی و ذهنی خود را به وسیله سنجاق روی مانکن بچسبانید، در این مرحله کار دراپینگ مولاژ لباس به عنوان یکی از مهم ترین نکات برای پیاده سازی طرح مورد نظر شما بر روی مانکن می باشد.

در مرحله بعد، به علامت گذاری قسمت های مختلفی از قسمت ها مانند درز ها، پنس ها و غیره بر روی پارچه و مانکن بپردازید، در ادامه با مشخص نمودن محل دوخت، به ادامه دوخت و علامت گذاری قسمت های مهم لباس اقدام نمایید، زیرا هر چه به جزئیات بیشتری در مانکن توجه کنید، لباس از ظاهر بهتر و زیباتری برخوردار خواهد شد.

در ادامه نیز باید سنجاق ها را از مانکن جدا نموده و تغییرات و اصلاحات لازم بر روی لباس را انجام دهید.

در مرحله بعد با انجام تغییرات کامل و اصلاحات اساسی، لباس را دوباره به روی مانکن قرار داده و در مرحله بعد به لباس، فرم دلخواه خود را بدهید، شما می توانید قسمت های اضافی از لباس را که به آن ها نیاز نمی باشد، از لباس حذف نمایید.

در مرحله بعد نیز با حذف کامل انواع ایرادات از روی لباس، طرح کامل شده لباس را از روی مانکن جدا نمایید، در این مرحله از بی نقص بودن طرح کامل شده لباس مطمئن شوید، شما می توانید با استفاده از انواع وسایل و ابزارمانند خط کش نقاطی شامل درز ها، محل دوخت و پنس ها را علامت گذاری کنید تا در زمان دوخت اصلی لباس، در این کار مشکلی نداشته باشید.

یکی از اصلی ترین سوال هایی که افراد می پرسند، تفاوت میان دراپینگ و مولاژ لباس است، در جواب باید گفت این دو ممکن است در طراحی لباس با هم تفاوت زیادی نداشته باشند، اما نتیجه کار در این دو با هم متفاوت است، واژه مولاژ به معنی انواع روش ها و متد هایی است که برای حجم سازی مانکن و کارهایی در زمینه تناسب آن با الگو و روش هایی برای برطرف کردن انواع مشکلات و ایرادات در لباس گفته می شود، اما به کار ها، روش ها و متد هایی که برای سه بعدی کردن طراحی لباس روی مانکن انجام می شود، دراپینگ گفته می شود.

آشنایی با هر کدام از این روش ها و متد ها می تواند باعث شود تا شما به یک طراح لباس بسیار حرفه ای تبدیل شوید.

یکی از مهم ترین ابزاری که می توان برای دراپینگ مولاژ لباس مورد استفاده قرار داد، استفاده از نرم افزار مارولوس می باشد، این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که طرح انواع لباس ها را به صورت سه بعدی انجام دهید، همچنین این نرم افزار توانایی اصلاح و تغییرات متنوع را براساس ایده ها و نظرات شما آماده می نماید، این نرم افزار کارهای مربوط به الگو سازی و دراپینگ لباس را نیز به خوبی انجام می دهد.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش خیاطی زنانه , آموزشگاه خیاطی , خیاطی , آموزش خیاطی آسان , آموزش خیاطی ,