الگوی دامن تنگ ساده چه نکاتی دارد؟

الگوی دامن تنگ ساده چه نکاتی دارد؟

0از 0 رأی


الگوی دامن تنگ ساده

دامن به نوعی لباس گفته می شود که برای پوشاندن قسمت های پایین تنه در اندام تا زانو، بالاتر یا نزدیک مچ پا مورد استفاده قرار می گیرد، در گذشته و در برخی فرهنگ ها، مردان از این لباس استفاده می کردند، اما می توان گفت که بیشترین استفاده کنندگان از این لباس، خانم ها هستند.

اولین نکته ای که در زمان رسم دامن تنگ ساده و دوخت این نوع دامن باید در نظر داشت، انتخاب یک پارچه مناسب برای دوخت دامن است، بنابراین در ادامه به شرح تعدادی از بهترین پارچه ها برای دوخت دامن، می پردازیم:

پارچه فاستونی، به دلیل تولید از موادی مانند پشم و پلی استر، از مقاومت و ضخامت خوبی برخوردار می باشد، معمولا این پارچه ها دارای رنگ های تیره ای هستند، الیاف به کار رفته در این پارچه ها، باعث می شود تا این نوع پارچه ها به سختی دچار چروک شوند.

در نتیجه پارچه های فاستونی به عنوان گزینه مناسبی برای دوخت کت و دامن زنانه خواهند بود.

پارچه کرپ، نوعی پارچه که از لطافت، لختی و براقی در ظاهر برخوردار است، معمولا مواد اولیه در تولید این نوع پارچه ها ابریشم، پنبه، الیاف مصنوعی و غیره هستند، این نوع پارچه ها از تنوع زیادی در طرح و رنگ برخوردارند. همچنین شست و شوی انواع پارچه های کرپ، بسیار آسان می باشد. انواع پارچه های کرپ شامل کرپ باربی، کرپ فلورانس، کرپ ژورژت، کرپ حریر و کرپ شیفون می باشند.

پارچه حریر، به دلیل تولید از الیاف مصنوعی، علاوه بر نازک بودن، از وزن بسیار کمی نیز برخوردار است. اتوکشی این نوع پارچه ها به دلیل نازک بودن ضخامت، باید با احتیاط و با حرارت بسیار کم انجام شود. به دلیل ظاهر بدن نما، این پارچه ها را به همراه آستر به کار می برند.

پارچه ریون، به عنوان پارچه ای مناسب برای دوخت دامن های جذب، شناخته می شود.

در ادامه به روش رسم الگوی دامن تنگ ساده می پردازیم:

در ابتدا باید اندازه های دقیق قسمت های پایین تنه اندام را برای دوخت دامن به دست بیاورید.

این اندازه ها می توانند شامل دور کمر، قد دامن، دور باسن بزرگ، بلندی باسن بزرگ، قد جلو از کمر تا زمین، قد پهلو از کمر تا زمین و در نهایت قد پشت از کمر تا زمین باشند.

در صورتی که تصمیمی به دوخت دامن مجلسی گرفته اید، می توانید دامن را با کفش های پاشنه بلند ست کنید.

برای گرفتن اندازه دور کمر، در ابتدا یک نوار را دور گودی کمر ببندید، البته نباید خیلی تنگ شود.

در ادامه نیز باید برای رسم الگو، قد دامن را برابر با طول کادر دامن در نظر بگیرید.

معمولا برای عرض دامن، به اندازه یک دوم اندازه دور باسن به اضافه یک سانتی متر در نظر می گیرند، که در صورتی که تمایل دارید تا دامن به صورت جذب باشد، می توانید یک سانتی متر را از الگو حذف نمایید.

در ادامه برای رسم خط پهلو، قسمت یک دوم اندازه باسن را به سمت جلو و داخل مشخص نمایید، معمولا افرادی که اضافه وزن دارند باید دو سانتی متر را به یک دوم اندازه باسن اضافه کنند.

در ادامه برای کنترل اندازه قد دامن، به صورتی که در قسمت لبه ها کاملا صاف و مرتب باشد، باید به مقایسه دقیق قسمت های جلو، پشت و پهلو در دامن بپردازید، شما می توانید بلندترین اندازه را به عنوان اندازه اصلی انتخاب نمایید.

معمولا برای اضافه نمودن زیپ به دامن تنگ ساده باید به این صورت اقدام نمایید که به اندازه 3 سانتی متر از30 سانتی متر از قسمت پشت دامن برای جای دوخت در نظر گرفته شود.

باید زیپ را باز کرده و به دو طرف لبه های جای دوخت، اضافه کنید، در ادامه به اندازه یک سانتی متر از پارچه لبه را روی زیپ آورده و بدوزید.

برای دوخت قسمت کمر در انواع دامن های تنگ، باید یک مستطیل به طول برابر با دور کمر به اضافه 4 سانتی متر و عرض برابر با 8 سانتی متر برش بزنید.

در ادامه قسمت کمر را از بالای زیپ، به اندازه یک سانتی متر و در قسمت زیر زیپ به اندازه 3 سانتی متر دوخته و دکمه را به آن اضافه کنید.

معمولا دوخت قسمت هایی مانند زیپ و کمر در تمام مدل های دامن شبیه هم هستند، بنابراین پیشنهاد می شود، روش دوخت این دو قسمت را بار ها، تمرین نمایید.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزشگاه خیاطی , خیاطی , آموزش خیاطی زنانه , آموزش خیاطی آسان , آموزش خیاطی ,