آموزش رایگان دوخت دامن پیله دار مجلسی

آموزش رایگان دوخت دامن پیله دار مجلسی

0از 0 رأی


دامن پیله دار مجلسی

دامن به نوعی لباس گفته می شود که برای پوشش قسمت های پایین تنه در اندام مانند کمر تا زانو و گاهی تا مچ پا مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته، این نوع لباس توسط مردان در فرهنگ های خاصی مورد استفاده قرار می گرفت، اما باید گفت که دامن به عنوان یکی از اصل ترین لباس های زنانه به حساب می آید.

پیلی به نوعی ترفند خیاطی یا پلیسه می گویند که با استفاده از اتو روی پارچه و لباس ایجاد می شود، در واقع پیلی به تاخوردگی های لباس گفته می شود که می توانند برای زیباتر شدن لباس مورد استفاده قرار بگیرند.

پیلی ها باعث گشادتر شدن لباس می شوند، بنابراین می توانند به عنوان روشی مناسب برای دوخت انواع دامن مورد استفاده قرار بگیرند.

البته این روش دوخت می تواند با توجه به نوع دامن و کیفیت پارچه متفاوت باشد.

در ادامه به شرح انواع مدل های پیلی در دامن ها می پردازیم:

پیلی آکاردئونی به عنوان یکی از زیباترین مدل های پیلی شناخته می شود، این مدل پیلی دارای ظاهری شبیه ساز آکاردئون است، با تاخوردگی های یکنواخت، باریک و دارای عرض یکسان.

معمولا برای ثابت نگه داشتن این نوع تاخوردگی ها از حرارت استفاده می کنند، بنابراین نمی توان به آسانی باعث از بین رفتن آن ها شد، معمولا از این پیلی ها روی انواع پارچه های دامنی متالیک و توری استفاده می شود.

پیلی دامن تیغی نیز به عنوان یکی از زیباترین و محبوب ترین پیلی ها شناخته می شود، این مدل پیلی تا اندازه ای به مدل آکاردئونی شباهت دارد ولی تیغه های این مدل به اندازه 2 سانتی متر از هم فاصله دارند و به صورت خط های موازی هم هستند که یکی داخل لباس پنهان است و دیگری بیرون لباس می باشد.

پیلی اریب، با داشتن ظاهری اریب، به عنوان یکی از محبوب ترین مدل های پیلی در انواع لباس ها شناخته می شود، در واقع بافت این نوع پیلی به این صورت است که تعدادی تار از نخ به صورت عمود بر روی پود یا نخ های به صورت افقی قرار دارند.

یکی دیگر از انواع پیلی های محبوب در انواع لباس ها و دامن ها، پیلی معکوس است، این مدل پیلی را می توان به عنوان گزینه مناسبی در دامن های فون، راسته و چاک دار مورد استفاده قرار داد.

پیلی دامن گوده، نوعی پیلی با ظاهریگوده لوله ای و روان است، که به عنوان گزینه مناسبی در اغلب دامن های زنانه و دخترانه مورد استفاده قرار می گیرد، واژه گوده در زبان فرانسوی به معنی فضای خالی استوانه شکل می باشد.

مهم ترین نکته هایی که در انتخاب پارچه مناسب انواع دامن باید مورد توجه قرار داد، به شرح زیر می باشند:

ابتدا باید کاربرد دامن پیله دار را مشخص نمایید، به عنوان مثال در این مقاله به شرح دامن پیله دار مجلسی می پردازیم، بنابراین برای دوخت این نوع دامن به پارچه هایی مانند فاستونی، کرپ، حریر و غیره نیاز می باشد.

معمولا برای انتخاب پارچه مناسب باید به مدل دامن نیزدقت شود، بنابراین با توجه به مدل های راسته، خمره ای و کلوش در انواع دامن ها، به انتخاب پارچه ای مناسب برای دوخت بپردازید.

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در انتخاب پارچه مناسب برای دوخت دامن تاثیر دارد، زمان و فصل های مختلف سال است، به عنوان مثال می توان از پارچه های حریر برای دوخت دامن های پیله دار مجلسی در فصل های گرم سال استفاده نمود و از پارچه های با ضخامت بیشتر برای دوخت انواع دامن در فصل های سرد سال استفاده کرد.

یکی از مهم ترین نکته ها در انتخاب دامن، متناسب بودن استایل دامن با اندام و فرم بدن است، بنابراین از پوشیدن دامن هایی که می دانید مناسب اندام شما نیستند، خودداری نمایید.

در ادامه به شرح نکاتی درباره روش رسم الگو و دوخت دامن پیله دار مجلسی می پردازیم:

اولین کار برای رسم الگوی دامن پیله دار مجلسی، اندازه گیری دقیق اندام پایین تنه است، معمولا به اندازه های دور کمر، دور باسن و قد دامن نیاز می باشد، اما با توجه به مدل دامن باید اندازه های دقیقی برای اندازه پیلی ها و تعداد آن ها مشخص نمایید.

باید انواع پیلی ها را با ارتفاعی به اندازه 3 سانتی متر از خط باسن مشخص کرده و بدوزید.

برای رسم الگوی دامن پیله دار مجلسی، یک مستطیل با عرض و طول مناسب رسم نمایید، در ادامه با استفاده از گونیا، با اندازه دقیق به رسم پیلی ها بپردازید.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش خیاطی زنانه , آموزش خیاطی رایگان , آموزشگاه خیاطی , آموزش خیاطی آسان ,