مطالبی درباره الگوی مقدماتی خیاطی

مطالبی درباره الگوی مقدماتی خیاطی

0از 0 رأی


الگوی مقدماتی خیاطی

امروزه با پیشرفت در هنر خیاطی، روش ها و متد های مختلفی نیز برای انجام این هنر ایجاد شده اند که استفاده از الگو به عنوان یکی از روش های اصلی در این زمینه به حساب می آید، بنابراین علاقه مندان می توانند به دو صورت با الگو و بدون الگو به انجام این هنر بپردازند، به همین دلیل کسب اطلاعات در زمینه الگوی مقدماتی خیاطی می تواند برای علاقه مندان بسیار مفید و لازم باشد، بنابراین در ادامه به شرح الگوی مقدماتی خیاطی و نکته هایی در این زمینه می پردازیم:

الگوی خیاطی، همان الگوی پایه و اصلی به حساب می آید که به عنوان الگوی مقدماتی خیاطی در برش و دوخت انواع لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از الگوی خیاطی می تواند مزیت های خوبی برای خیاط داشته باشد، که در ادامه تعدادی از این مزیت ها را شرح می دهیم:

یکی از اصلی ترین مزیت های استفاده از الگوی خیاطی، افزایش دقت در برش و دوخت لباس است، بنابراین خیاط با استفاده از الگوی مناسب، می تواند انواع کارهای اولیه مانند برش را به درستی انجام دهد، در نتیجه دوخت لباس نیز با دقت خوبی انجام خواهد شد.

استفاده از الگوی مقدماتی خیاطی می تواند باعث افزایش سرعت انجام کار و کاهش زمان دوخت و کار خیاطی شود.

استفاده از الگوی خیاطی دقیق می تواند باعث هماهنگی و یکنواختی کار دوخت و دوز لباس شود، که در نتیجه لباس دوخته شده از زیبایی ظاهری بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.

استفاده از الگوی مناسب می تواند تا اندازه زیادی، از بروز انواع اشتباهات در برش و دوخت لباس جلوگیری نماید.

همچنین استفاده از الگوی مناسب برای برش و دوخت لباس، این امکان را به وجود می آورد تا خیاط بتواند دوباره همان لباس را با اندازه و ظاهر یکسان یا متفاوت بدوزد.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از الگوی مقدماتی خیاطی، کاهش هزینه های اضافی در زمان برش و دوخت پارچه است، زیرا با استفاده از الگو، کار دوخت با سرعت بالاتری انجام می شود.

در ادامه به شرح انواع روش هایی که با استفاده از الگوی مقدماتی خیاطی انجام می شوند، می پردازیم:

روش مولر، به عنوان یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین متد های خیاطی به حساب می آید، که الگوی مقدماتی خیاطی را براساس اندازه گیری های دقیق اندام های بدن ترسیم می کند، در نتیجه لباسی که با استفاده از روش مولر آماده می شود کاملا متناسب با اندازه اندام خواهد بود.

روش متریک، به عنوان یک متد انگلیسی شناخته می شود، البته در این روش به اندازه گیری دقیق تمام اندام های بدن احتیاج می باشد، معمولا اندازه های استاندارد این نوع متد برابر با اندازه های رایج 34، 36، 38، 40 و غیره می باشند که با استفاده از فرمول های بسیار خاصی به دست می آیند.

متد گرلاوین، به عنوان متدی ترکیبی از دو متد متریک و مولر شناخته می شود، البته در متد گرلاوین به فرمول های ریاضی برای محاسبه اندازه ها در رسم الگوی مقدماتی خیاطی نیازی نمی باشد. همچنین در صورت نیاز می توانند سایز های موجود در این متد را تغییر دهند، که در نتیجه لباس مورد نظر را به راحتی می توانند برای افرادی با اندازه های مختلف بدوزند.

متد خیاطی ایتالیایی، به عنوان یکی از متد های مناسب برای یادگیری خیاطی به حساب می آید، البته این متد به طور معمول بدون الگوی خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد.

متد خیاطی ABM، به عنوان یکی از پیشرفته ترین روش ها برای اندازه گیری دقیق اندام های بدن شناخته می شود که با تعیین جدول سایزبندی می تواند به عنوان گزینه مناسبی برای دوخت انواع لباس ها با اندازه های دقیق مورد استفاده قرار بگیرد.

معمولا برای رسم الگوی مقدماتی خیاطی به اندازه های مختلف اندام ها مانند زیر، نیاز می باشد:

بالاتنه جلو، بالاتنه پشت، دور سینه، دور گردن، دور کمر، سرشانه، قد آستین تا آرنج، قد آستین تا مچ، حلقه آستین، کارور پشت، کارور جلو و غیره.

معمولا برای رسم الگوی مقدماتی خیاطی به ابزار هایی به شرح زیر نیاز داریم:

متر اندازه گیری، خط کش های منحنی و مندرج، مداد، پاک کن و غیره.

معمولا بعد از اندازه گیری دقیق اندام های بدن، باید به رسم الگوی بالاتنه جلو بپردازید، در ادامه الگو بالاتنه پشت را رسم نمایید.

معمولا برای رسم ساسون های دور کمر باید به اندازه دو سانتی متر به داخل رفته و علامت بزنید.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزش خیاطی زنانه , آموزشگاه خیاطی در کرج , آموزش خیاطی اسان , آموزشگاه خیاطی , آموزش خیاطی , خیاطی ,