آموزش دوخت لباس مجلسی حریر

آموزش دوخت لباس مجلسی حریر

0از 0 رأی

پارچه حریر به دلیل زیبایی و خنکی می تواند به عنوان گزینه مناسبی برای دوخت انواع لباس مجلسی در فصل های گرم سال، مورد استفاده قرار بگیرد.

پارچه حریر به دلیل راحتی و زیبایی خاص خود، مورد علاقه اغلب خانم ها می باشد، اما این نوع پارچه دارای ظاهر و جنس بسیار نازکی است که باعث می شود که دوخت و دوز آن به نسبت انواع دیگر پارچه ها سخت تر باشد.

پارچه های حریر می توانند علاوه بر دوخت انواع لباس مجلسی، در دوخت و دوز انواع شومیز، پیراهن، شال و روسری مورد استفاده قرار بگیرند.



برای دوخت لباس مجلسی حریر باید در ابتدا با روش برش پارچه حریر آشنا باشید:

در ابتدا باید پارچه حریر را قبل از برش به خوبی و ملایمت بشویید، این کار می تواند علاوه بر تمیزی پارچه، سبب جلوگیری از ایجاد لکه برروی پارچه شود، همچنین شست و شو می تواند از ترکیب رنگ های اضافه بر روی پارچه جلوگیری نماید.

در ادامه برای برش پارچه حریر، برای جلوگیری از تکان خوردن پارچه، استفاده از سنجاق های ابریشمی و وزنه های الگو، پیشنهاد می شود.

در انواع پارچه ها به هنگام برش، می توان دو لایه یا بیشتر از پارچه را به راحتی برش داد، اما در پارچه های حریر به دلیل لغزنده بودن پارچه، باید لایه های پارچه حریر را به تنهایی و جداگانه برش بدهید.

انواع پارچه های حریر بسیار نازک هستند، بنابراین در انتخاب سوزن مناسب دقت نمایید و انواع سوزن ظریف را برای دوخت پارچه های حریر مورد استفاده قرار دهید.

برای شروع دوخت و دوز به وسیله چرخ خیاطی، طول کوک را براساس تنظیمات چرخ خیاطی به درستی انتخاب کنید، زیرا در این موارد، طول کمتر کوک ها باعث نمای زیباتر در انواع لباس با پارچه حریر می شود، در نتیجه دوخت پارچه با چین و چروک نامناسب بر روی پارچه همراه نخواهد بود.

در هنگام انجام کار سجاف بر روی لباس، بهتر است به جای لایه از زاپاس به اندازه دو برابر استفاده کنید و آن را به طرف داخل لباس تا کنید، همچنین باید از نخ همرنگ برای دوخت و دوز لباس های مجلسی حریر استفاده نمود.



بهترین نوع دوخت در زمان دوخت لباس مجلسی حریر استفاده از دوخت فرانسوی می باشد.

همچنین در زمان کار با پارچه های حریر از برش های کمتری استفاده کنید.

کار اتوکشی در انواع پارچه های حریر می تواند گاهی آسان و یا گاهی سخت باشد، زیرا انواع چین و چروک های پارچه حریر به آسانی توسط بخار ملایم اتو، از هم باز می شوند اما در صورتی که حرارت و بخار از حد متوسط بیشتر شود می تواند به آسانی باعث تغییر شکل پارچه حریر شود، بنابراین از خیس کردن پارچه در زمان اتو کردن آن، بپرهیزید، استفاده از یک پارچه رو اتویی خشک، پیشنهاد می شود.

در زمان دوخت پارچه حریر با انواع چرخ خیاطی، پیشنهاد می شود از سیستم مکانیکیو نوع دوخت مخصوص این نوع پارچه ها استفاده کنید.

در ادامه به اموزش دوخت لباس مجلسی حریر به روش ساده ای می پردازیم.

در ابتدا باید دقت کنید که لباس مجلسی مورد نظر شما از چه قسمت هایی تشکیل شده است.

اغلب لباس های مجلسی از یک پیراهن کوتاه و یک دامن بلند از جنس حریر تشکیل شده اند، که قسمت اصلی الگویی که قرار رسم کنید، همان قسمت پیراهن کوتاه می باشد، معمولا برای دوخت این قسمت از حریر کش و نوعی پارچه آستر که باید سفت و بدون کش باشد استفاده نمایید. همچینن می توانید از ترکیب آستری و گیپور برای دوخت آن استفاده کنید.

در ابتدا الگوی بالاتنه را کشیده، باید توجه شود که لباس به صورت اندامی می باشد، قد الگو را به اندازه قد مورد نظر مشخص می کنیم.

برای کشیدن دامن، از دامن خمره ای استفاده کنید، طراحی یقه را به صورت قایقی رسم شود، همچنین از قسمت سرشانه به زیر بغل را مشخص نمایید.

بنابراین می توانید سرشانه را به اندازه 3 سانتی متر در نظر بگیرید، در ادامه برای قسمت گردن، باید به اندازه 4 سانتی متر الی 5 سانتی متر به سمت داخل قرار داده و حدود 3 سانتی متر را هم برای قسمت سرشانه مشخص کنید.

در ادامه برای لباس، یک برش شبیه کت مشخص کنید، با پیدا کردن وسط حلقه آستین، در حدود 3 الی 4 سانتیمتر به سمت بالا بروید.

در ادامه سعی کنید قسمت دامن را به صورت جدا بدوزید تا در صورت نیاز، تنگ یا گشاد شود.



مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : چرخ خیاطی ژانومه , چرخ خیاطی کاچیران , الگوی آماده خیاطی , آموزش خیاطی بدون الگو , آموزش خیاطی از ابتدا , آموزش خیاطی صفر تا صد , آموزشگاه خیاطی معتبر با مدرک , آموزش خیاطی رایگان در منزل ,