آموزش بستن کمپلت چرخ راسته دوز

آموزش بستن کمپلت چرخ راسته دوز

0از 0 رأی


آموزش بستن کمپلت چرخ راسته دوز

کمپلت یکی از قسمت های مهم در انواع چرخ خیاطی می باشد که شامل دو بخش مهم در چرخ خیاطی، شامل بدنه و کاسه می شود، همچنین قطعه ماکو به همراه ماسوره در آن قرار دارند.

ماکو به عنوان یکی از مهم ترین قطعات در چرخ خیاطی به حساب می آید، ماکو به نام دیگر جا ماسوره ای نیز شناخته می شود.

ماکو برای کنترل میزان کشش نخ مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا این نوع قطعه دارای حرکتی به صورت چرخشی می باشد، به این صورت که همراه با چرخاندن به سمت راست، فشار افزایش یافته و در نتیجه نخ نیزاز قسمت شیار خارج می شود، که در این مواقع گفته می شود که کشش نخ افزایش یافته است.


همچنین در صورتی که به سمت چپ از فشار کمتری برخوردار شود، نخ نیز با راحتی و سرعت بیشتری از آن خارج می شود.

معمولا انواع ماکو دارای دوام و ماندگاری تا حدود 10 سال می باشند، بنابراین در صورت داشتن کارکردی ده ساله، باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام شود.

اغلب برای انجام دوخت بهتر، نخ زیری را به نخ بالا گره می زنند، همچنین استفاده از انواع نخ ها مانند نخ زری دوز، نخ نامرئی، نخ ابریشم و غیره می تواند کیفیت دوخت را به حد خوبی بالا ببرد.

در ادامه برای بهتر شدن دوخت، می توانید با استفاده از کمپلت و ماکو با مقاومت مناسب با نوع و جنس پارچه ای که در حال دوخت آن هستید، کیفیت و دقت دوخت را بالا ببرید.

در ادامه به شرح روش تنظیم ماکو در چرخ خیاطی می پردازیم:

معمولا در قسمت بالایی قطعه ماکو، یک عدد پیچ وجود دارد که می توان با چرخش آن، میزان کشش نخ را به اندازه نیاز، افزایش یا کاهش داد. در انواع ماکو با چرخاندن قطعه در جهت عقربه های ساعت، پیچ سفت می شود و در نتیجهنخ هم به سختی از قطعه ماکو خارج می شود، همچنین با چرخاندن ماکو در خلاف جهت عقربه های ساعت، نخ شل تر می شود که به معنی کشش کم در نخ خواهد بود.

قطعه ماکو در زیر صفحه سوزن در انواع چرخ خیاطی قرار دارد، معمولا با حرکت دادن ضامن موجود بر روی ماکو، این قطعه در جای خود قرار می گیرد، که در نتیجه صدایی را در زمان قرار گرفتن در جای خود، خواهید شنید.


برای غیر فعال کردن فرآیند ماسوره پرکن، باید قطعه توپی در چرخ خیاطی را بچرخانید.

در ادامه تنظیمات چرخ خیاطی را بر روی سبک کوک ساده قرار دهید، برای نخ کردن سوزن، از نخ قرقره اصلی استفاده نمایید.

در ادامه با کشیدن نخ ماسوره به عقب، سر نخ را گرفته و در ادامه با یک بار چرخاندن توپی چرخ خیاطی، نخ بالا را به نخ پایین به صورت موازی قرار دهید.

در ادامه بهشرح انواع کمپلت در چرخ خیاطی می پردازیم:

معمولا دو نوع کمپلت داریم، یکی کمپلت از رو و دومی کمپلت از زیر.

در زمان نیاز برای تعویض کمپلت در انواع چرخ خیاطی، باید به روش زیر عمل نماییم:

برای شروع باید قطعه کمپلت گیر را باز نموده و با قرار دادن آن در جای خود از چرخش ماکو، جلوگیری نمایید.

در ادامه با باز نمودن پیچ های روی میل متحرک دستگاه کمپلت گیر، قطعه فرسوده را جدا کرده و قبل از بستن قطعه جدید، آن را به مقدار مناسبی روغن، آغشته نمایید.

در ادامه بدون ثابت کردن پیچ ها، قطعه کمپلت را روی میل متحرک می گذاریم، در نتیجه با گذاشتن شاخ قطعه کمپلت گیر در قسمت حفره کاسه، از چرخش آن جلوگیری می نمایید.

در ادامه با قرار دادن چرخش سوزن در حال سقوط، به تنظیمات شاخ کمپلت بپردازید.

برای این کار باید نوک شاخ کمپلت را در بخش بالایی از گودی سوزن قرار دهید، به این ترتیب با ایجاد گره در نخ، از بخش بالاتری از گره نخ، نخ ماکو نیز درگیر می شود، که در نتیجه باعث برخورد کمتر نوک کمپلت با نخ سوزن می شود که از در رفتگی یا پارگی نخ تا اندازه زیادی جلوگیری می نماید.

در نهایت باید پیچ های قطعه کمپلت به صورت کامل محکم شوند و همچنین سوزن را از نظر محکم بودن، بررسی نمایید، که در نتیجه دستگاه با کمپلت جدید کار خواهد کرد.

بنابراین شما به راحتی و در صورت نیاز می توانید قطعه کمپلت را تعویض یا تعمیر نمایید.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : آموزشگاه خیاطی , آموزش خیاطی آسان , آموزش خیاطی , خیاطی ,