مطالبی درمورد آموزش اندازه گیری خیاطی

مطالبی درمورد آموزش اندازه گیری خیاطی

0از 0 رأی


آموزش اندازه گیری خیاطی

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در رسم الگو و خیاطی مورد توجه قرار بگیرد، اندازه گیری دقیق اندام بدن می باشد، زیرا برای رسم الگوی اولیه به اندازه گیری دقیق نیاز است، همچنین در ادامه با اندازه گیری دقیق، می توان لباس را متناسب با اندام بدن دوخت و مورد استفاده قرار داد. با توجه به این موضوع، داشتن اطلاعات در زمینه روش های درست اندازه گیری می تواند برای علاقه مندان به خیاطی بسیار مفید و جالب باشد.


بنابراین در ادامه به شرح روش هایی برای اندازه گیری دقیق اندازه های بدن، از طریق آموزش اندازه گیری خیاطی می پردازیم:

خیاطان و علاقه مندان به خیاطی در شروع کار باید وسایل لازم در زمینه اندازه گیری اندام را برای رسم اولیه الگو آماده نمایند، وسایل لازم شامل متر اندازه گیری، یک دفترچه برای یادداشت اندازه ها و یک خودکار می باشد، در ادامه باید به انواع اسامی در اندازه گیری دقت نمایید، به طوری که با شنیدن هر کدام از نام ها و اسامی به راحتی بتوانید قسمت های بدن را که برای اندازه گیری لازم می باشند، تشخیص دهید، بنابراین در ادامه به شرح تعدادی از این اسامی می پردازیم:

روش اندازه گیری اندام اصلی به شرح زیر می باشند:

دور کمر، به اندازه دور تا دور کمر گفته می شود که با قرار دادن متر نواری بر روی آن، به اندازه گیری دور کمر می پردازند، البته باید متر را به گودی کمر بچسبانید، به صورتی که زیاد تنگ نشود، در زمان اندازه گیری برای لباس ها، می توانید از شیوه 4 انگشت میان متر و کمر استفاده نمایید تا انواع لباس ها مانند مانتو تنگ و چسبان نشوند.

دور سینه، یکی از قسمت های مهم در لباس های زنانه، اندازه دقیق دور سینه می باشد، برای اندازه گیری این قسمت، باید متر نواری را به دور سینه قرار دهید، به صورتی که از قسمت برجسته سینه، عبور نماید، در زمان اندازه گیری اندام های بدن، اندازه ها را با دقت در دفترچه اندازه گیری خود، یادداشت نمایید.

دور باسن، در زمان اندازه گیری باسن، می توانید از روش اندازه گیری کمر استفاده نمایید، البته با این تفاوت که باید دور تا دور باسن اندازه گیری شود، استفاده از شیوه 4 انگشت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. برای اندازه گیری دور باسن در خانم هایی که اضافه وزن دارند، باید متر را به صورتی دور باسن قرار بدهید که دو طرف متر نواری بر روی ناف به هم دیگر برسند، البته باید توجه نمایید که شیوه 4 انگشت در زمان اندازه گیری اندام برای دوخت لباس های گشاد و انواع دامن ها، باید به صورت عمود بر روی اندام قرار بگیرند.


در ادامه به شرح روش اندازه گیری اندام های فرعی می پردازیم:

دور گردن، برای اندازه گیری دور گردن، باید متر نواری را بر روی دور تا دور گردن قرار بدهید به صورتی که دو طرف متر هم برسند، البته باید به این مسئله دقت شود که با قرار گرفتن متر نواری در گودی گردن، زیاد تنگ نباشد.

کارور جلو، برای اندازه گیری کارور پشت، باید از سمت راست بدن، محل قرار گیری شکاف، به سمت چپ بدن و محل قرار گیری شکاف دست راست، به اندازه گیری دقیق بپردازید، همچنین اعداد اندازه گیری شده را به صورت دقیق یادداشت نمایید.

کارور پشت، با انجام دستورات مرحله بالا به اندازه گیری قسمت پشت بدن نیز بپردازید، البته توجه داشته باشید، به طور معمول اندازه کارور پشت را باید به اندازه یک الی چند سانتی متر از کارور پشت بلندتر در نظر بگیرید.

قد بالاتنه جلو، برای اندازه گیری این قسمت، باید متر نواری را در بخش زیر گودی گردن قرار بدهید، در ادامه متر نواری را به انتهای قسمتی از کمر که به عنوان دور کمر مشخص نموده اید، برسانید.

قد بالاتنه پشت، با استفاده از روش قبل، اما با این تفاوت که متر نواری باید روی قسمت برجسته مهره سوم گردن قرار بگیرد.

قد سرشانه، برای اندازه گیری قد سرشانه باید متر نواری را از قسمت گوشه گردن تا انتهای قسمت سرشانه دست راست، اندازه گیری نمایید، در اندازه گیری دقت زیادی نمایید زیرا دوخت دقیق سرشانه می تواند تاثیر خوبی بر روی ظاهر اصلی لباس داشته باشد.

قد آستین، اندازه گیری قد آستین باید براساس سن و جنسیت مشتری باشد، به عنوان مثال آقایان 20 سانتی متر، کودکان بین 10 الی 15 سانتی متر و خانم ها بین 19 الی 20 سانتی متر.

مقالات پربازدید
هشتگ های مرتبط
هشتگ های مرتبط : اموزش خیاطی , خیاطی , آموزش خیاطی ,